Forqueray: Forqueray unchained. Forqueray: Chaconne ‘La Buisson’ uit Suite nr. 2 in G, ‘La mandoline’, ’La Dubreuil’, ‘Jupiter’, ‘La Sylva’ uit Pièces de viole suite nr. 5, ‘La Ferrand’, ‘La Tronchin’; Marais: ‘Allemande et double’ nr. 78-80, ‘Plainte nr. 86, ‘La guitare’, ‘La Montigni’ uit Livre de pièces de viole nr. 3, ‘La guitare’, ‘Prélude’; Couperin, L.: ‘Passacaille in C’ Anon.: ‘Prélude’; Visée: ‘Sarabande’, ‘Courante’ 1 en 2, ‘Rondeau’ uit La mascarade. André Lislevand (bas vdg) Jadran Duncumb (theorbe en barokluit) en Paola Erdas (kl). Arcana A 486 (61’49”). 2018/9
Op deze cd maakt gambist André Lislevand, zoon van een Noorse vader en een Franse moeder zijn debuut met zeventiende en begin achttiende eeuwse Franse werken van een viertal componisten, maar met Antoine Forqueray (1672 - 1745) naar wie de cd ook is genoemd, als belangrijkste. De familie Forqueray was een gevestigde familie in de artistieke broeikas van Lodewijk XIV in Versailles en Antoine werd beschouwd als een der beste gambaspelers uit zijn tijd. Gelukkig noteerde hij ook wat hij speelde zodat we er nu naar kunnen luisteren. Daar zorgde zijn zoon Jean-Baptiste als muziekuitgever voor.
Natuurlijk is zijn muziek primair in de subtiele elegante Franse stijl, maar het is niet moeilijk er ook meer virtuoze, extraverte Italiaanse kenmerken in te herkennen.
De composities van Marais, Louis Couperin De Visée zorgen voor een aardige en nuttige gevarieerde aanvulling. Maar de hoofdzaak is steeds het prachtige spel van Lislevand. Fijn dat jongeren zich nog tot dat oude instrument aangetrokken voelen en er zo vaardig en heel muzikaal op spelen. Zijn beide collega’s tonen zich toegewijde begeleiders en zorgen voor een stijlvol resultaat.