Fasch: Kwartet voor 2 hobo’s, fagot en b.c. nr. 82 in Bes FWV. N/82, in F FWV. N/F2 en in d FWV N/d2, Kwartet voor hobo, hoorn, viool en b.c. in F FWN. N/F3; Trio voor 2 hobo’s en b.c. in g FWV. N/g2; Fagotconcert in C FWV. 1/C2; Blokfluitconcert in F FWV. L/F6; Sonate voor blokfluit, hobo, viool en b.c. in Bes FWV. N/B1. Pamela Thorby (blokfl). Peter Whelan (fag) met het Ensemble Marsyas. Linn CKR 467 (71’01”). 2013
Telkens weer blijkt hoe onterecht het is dat Johann Friedrich Fasch (1688 - 1758)
zo onbekend is geworden. In zijn tijd werd hij zeer gewaardeerd en het is goed dat hij tegenwoordig meer aandacht krijgt. Deze opname van leden van het Engelse Marsyas Ensemble waar behalve de hierboven genoemde solisten verder ook Paula Pinn (blokfl), Maria Carrasco Gil (barokviool), Konstanze Waidosch (barokcello), Sara Johnson Huidobro (kl) behoren, toont aan hoe mooi, interessant zijn kamermuziek voor blazers is en wat voor belangrijk onderdeel van het Duitse barokrepertoire ze vormen.
Dat is vooral te danken aan de Peter Whelan als fagottist de oprichter van het ensemble en blokfluitiste Pamela Thorby. Ze maken dat vooral duidelijk aan de hand van het vierdelige Kwartet in Bes dat tot zijn populairste werken behoort omdat het vol aansprekende melodieën en contrapuntisch vernuft zit. Het Blokfluitconcert in F werd niet lang geleden pas definitief aan Fasch toegeschreven. Het zit vol typische ‘Faschismen’ en heeft dezelfde dramatische quasi-recitatief stijl als het Fagotconcert. Ook in virtuoos opzicht wordt aan alle wensen voldaan. Het is opvallend hoezeer de componist zich inzette om de beide ‘nieuwe’ solistisch gebruikte instrumenten (hobo en fagot) aan de man te brengen. Muziektheoreticus Johann Adolph Scheibe (1708 - 1778) betitelde de kwartetten van Fasch voor hobo en fagot als meesterwerken in hun genre, iets wat we na het beluisteren van deze cd alleen maar kunnen beamen.