CD Recensies

FRANCK: DE L'AUTEL AU SAISON, KOORWERKEN

Franck: De l’autel au salon. ‘Domine Deus in simplicate’. ‘Litanires de la Sainte Vierge’, ‘Tantum ergo’, ‘Ô vous qu’elle a pris pour modèle’, ‘Sous l’ombre fraîche des palmiers’, ‘Nous marchions avant que l’aurore (uit Rebecca), ‘Andantino’ voor orgel, ‘En toi, mon Dieu, norte âme se confie’, ‘Salut jour vénéré’, ‘Aux petits enfants’, ‘Les danses de Lormont’ (uit 6 Duo’s pour voix égales FWV. 89), ‘Pizzicati et andante’, ‘Première sourire de mai’. ‘Quae est ista’, ‘Quare fremuerunt gentes’, ‘Source ineffable de lumière’, ‘Panis angelicus’, ‘Le garde d’honneur’, ‘Domine, non secundum’, ‘Dextera Domini’. Namers kamerkoor o.l.v. Thibaut Lenaerts. Musique en Wallonie MEW 2022 (76’). 2021
 
Eind dit jaar 2022 wordt op 10 december herdacht dat César Auguste Jean Guilleaume Hubert Franck in Luik werd geboren. Dat zal vast een stroom nieuwe cd’s op gang brengen, maar dit is nu al een van de waardevolste, want het kamerkoor uit Namen onder leiding van Thibaut Lenarts maakt ons hier bekend met een - op ‘Panis angelicus’ na - minder bekend deel van zijn oeuvre.
Het koor bestaat uit de sopranen Caroline Weynants en Gwendoline Blondeel, de mezzo Caroline de Mahieu, de tenoren Pierre Derhet en Maxime Melnik en de bariton Kamil Ben Hsain Lachiri. Verder werken mee organist Edward Vanmarsenille, pianist Philippe Riga (in een bewerking van het Andantino voor orgel) en de instrumentalisten Éric Mathot, Samuel Namotte, Emmanuel Tondus en Hannelore Devaere.
“Panis angelicus”, de voorlaatste strofe van de hymne “Sacris solemniis”, werd geschreven door Thomas van Aquino voor Sacramentsdag, het feest van de waarachtige tegenwoordigheid (Sua realis praesentia) in de geconsacreerde offergaven. Francks “Panis Angelicus” werd oorspronkelijk gecomponeerd voor tenor of sopraan, orgel, cello of altviool en harp. De compositie was het resultaat van een orgelimprovisatie tijdens het Kerstofficie in 1861. In 1872 voegde Franck zijn Panis angelicus toe aan zijn Messe à trois voix voor sopraan-, tenor- en bas-solo, driestemmig gemengd koor (STB) en orkest uit 1860 op. 12.’
Panis angelicus’ is als bekendste compositie de voorlaatste strofe van de door Thomas van Aquino geschreven hymne ‘Sacris solemnis’ voor Sacramentsdag (de eerste zondag na Pinksteren). Later voegde hij het toe aan zijn Messe à trois op. 12 uit 1860. Een ander opmerkelijk werk is ‘Domine non secundum’, een offertorium voor sopraan, tenor en bas met orgel uit 1865, hier uitgevoerd in een bewerking voor koor. Het was een test voor de vastentijd (aswoensdag) en onderdeel van drie Offertoria uit 1861 bedoeld voor resp. Maria-Tenhemelopneming (Hemelvaart). Hier klinkt het in een bewerking voor tenor, cello, harp en harmonium.
Francks “Domine non secundum”, een Offertorium in si klein voor sopraan, tenor en bas met orgel, werd gearrangeerd voor koor. Het stuk verscheen in 1865 en was met zijn tekst uit het Officie van Aswoensdag, bestemd voor de Vastentijd. “Quae est ista” is gecomponeerd voor een koor van sopranen (dessus), tenoren en bassen, en instrumenten. Het was een onderdeel van drie Offertoria uit 1861 die door Franck bedoeld waren voor het Feest van Maria-Tenhemelopneming of Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart, Onbevlekte Ontvangenis en de Maria maand.
Zowel wat de solistische bijdragen betrekt als in zijn geheel is het Namens Kamerkoor in uitstekende conditie om zowel de religieuze als de seculiere Franck met enige cd premières in alle opzichten recht te doen en de instrumentale bijdragen sluiten daar ideaal bij aan.