Ferandini: Cantates ’Il pianto di Maria vergine’, ‘O spettacolo pur troppo funesto’. Roberta Invernizzi (s) met Opera Stravananza di Venezia en Gamble di Legno. Fra Bernardino FB 1401231 (55’07). 2008
Ferandini: Sinfonia pastorale in D, Cantates ‘Tinte a note di sangue’, ‘All’apparir della vermiglia aurora’, ‘Dell’ido mio trafitto’, Sinfonia in Bes. Olivia Vermeulen (ms) met Harmonie universelle o.l.v. Florian Deuter. Accent ACC 24277 (62’22”) 2013
Met zijn vader kreeg de Italiaanse componist en hoboïst Giovanni Battista Fernandini (1709 – 1791) een baan aan het hof in München in 1722. Tien jaar later werd hij benoemd tot ‘Kammer-Compositore’ van keurvorst Karl Albrecht die hem in 1737 verhief tot directeur van de kamermuziek.
Als tijdgenoot van de veel bekendere Galuppi, Pergolesi en Gluck ontwikkelde hij zijn eigen variant van de hoogst expressieve galante stijl, met een dichte orkestratie, een eigenzinnig gevoel voor ritme en melodie terwijl hij bijzonder goed voor zangers wist te schrijven. Geen wonder, want Ferandini was ook een heel goede zangpedagoog, die bijvoorbeeld de tenor Anton Raff opleidde (de eerste Idomeneo in Mozarts opera).
Onder de titel ‘Al san sepulchro’ nam Roberta Invernizzi enige van Ferandini’s geestelijke cantates op en Olivia Vermeulen presenteert een paar wereldse uit de bundel ‘Cantate con istromenti’ voor sopraan, strijkers en b.c. die in de Dresdense Staatsbibliotheek wordt bewaard. Het feit dat ‘Il pianto di Maria’ lang aan Händel was toegeschreven, illustreert de kwaliteit van Ferandini’s muziek.
Beide zangeressen vertolken hun Cantates op heel mooie, stijlvolle wijze en de begeleidende ensembles kunnen in de tussenspelen laten horen hoe goed ze voor hun taak geschikt zijn.