CD Recensies

FAURÉ: REQUIEM E.A.

Fauré: Requiem op. 48; Pavane op. 50; Madrigal op. 35; Les Djinns op. 12; Ave verum op. 65/1; Tantum ergo op. 55; Cantique de Jean Racine op. 11. Christiane Oelze, Harry Peeters, het Nederlands kamerkoor en het Limburgs symfonie orkest o.l.v. Ed Spanjaard. Pentatone PTC 5186.020 (54’56”). 2004

 

Wat de schilderingen van het Laatste Oordeel betreft, heeft Fauré zich niet laten verleiden tot opgewonden klankbeelden zoals veel van zijn collega’s. Zijn Requiem klinkt gelaten, naar binnen gekeerd met een verlangende blik naar het paradijs.

Wat het Requiem betreft is waarschijnlijk gebruik gemaakt van de voor de kerk (in het onderhavige geval in het Belgische Tongeren) bestemde versie uit 1893. Het tekstboekje geeft daarover geen duidelijk uitsluitsel en er heerst nog steeds verwarring over de diverse versies en hun mengvormen.

Ed Spanjaard en zijn ensemble bereiken een ongehaaste, intense sostenuto sfeer die heel overtuigend is en die geen moment in zoetelijke sentimentaliteit ontaardt. Het grote gebaar wordt geschuwd. Het Limburgse orkest ontwikkelt fraaie, verzadigde meest donkere tonen. En het Nederlands kamerkoor zingt puur en helder. Christiane Oelze is heel treffend, beheerst en etherisch in het ‘Pie Jesu’, Harry Peeters levert een mooie intieme bijdrage.

Het verdere programma is interessant genoeg. In het honingzoete Cantique de Jean Racine ontwikkelt het koor een fraai vloeiend patroon. In de Pavane treffen de elegante fluitsoli. Het is goed om ook eens nader kennis te kunnen maken met een rariteit als Les Djinns. Het bekende Ave verum en het motet Tantum ergo ontbreken niet en worden ook met grote zorg afgewikkeld.

De opname is heel geslaagd dankzij de goede balans tussen solisten, koor en orkest die veel bijdraagt aan de intieme sfeer van deze muziek.

Ter vergelijking zijn er natuurlijk vele andere, meest heel verschillend gekoppelde uitgaven van het Requiem in zijn verschillende versies. Interessant genoeg om daar eens een dagje aan te besteden. Denk daarbij vooral aan Herreweghe (Harmonia Mundi), Rutter (Collins), Legrand (Teldec)