J.F. Fasch: Suites in D en in g; Trompetconcert in D; Vioolconcert in D. Giuliano Sommerhalder (tr) en Julia Schröder (v) met het Bazels kamerorkest. Deutsche Harmonia Mundi 8869744641-2 (61’40”). 2009-05-19
J.F. Fasch: Hoboconcert; Concert voor fagot en 2 hobo’s; Concert voor trompet en 2 hobo’s; Suite in F. C.F.C. Fasch: Concert voor trompet, oboe d’amore, viool en orkest. Paolo Grazzi (h), Alberto Grazzi (f), Gabriele Cassone (tr) en Massimo Spadano (v) met het Ensemble Zefiro o.l.v. Alfredo Bernardini. Deutsche Harmonia Mundi 88697.36792-2 (64’). 2008
Johann Friedrich Fasch (1688-1758), tijdgenoot van Bach sr. was leerling van Kuhnau, werkte aanvankelijk in Leipzig, stichtte daar een Collegium musicum. Van 1722 tot zijn dood was hij hofkapelmeester in Zerbst. Zijn grote betekenis lag niet zozeer in de vocale muziek (kerkcantates, missen, psalmen, opera’’s), maar in zijn orkestrale werken waarvan Duitse Harmonia Mundi hier een bloemlezing geeft. Net als Telemann schuwde Fasch sr. ongewone combinaties van solinstrumenten niet en het resultaat is eigenlijk steeds verrassend. Jammer dus dat zoveel van zijn werken verloren zijn gegaan. Zijn idioom ligt in het grensgebied van laatbarok naar vroegklassiek
De zoon van Johann Friedrich, Carl Friedrich, werd in 1736 in Zerbst geboren en overleed in 1800 in Berlijn. Hij was van 1756 tot zijn dood naast C.Ph.E. Bach cembalist aan het hof van Frederik de Grote in Potsdam en oprichter van de Singakademie daar. Hij schreef voornamelijk vocale werken, maar verder onder meer ook het hier geboden uitmiddelpuntige concert.
De Zwitsers zowel als de Italianen maken gebruik van een historisch juist instrumentarium en spelen met veel stijlbesef, waarbij de Italianen soms wat al te temperamentvol en dus lichtelijk gehaast te werk gaan. Maar voor het overige is hier sprake van overtuigende, innemende, virtuoze pleitbezorgers. Muziekhistorisch bezien zijn dit welkome cd aanvullingen op het bestaande.