FALLA: EL SOMBRERO DE TRES PICOS, NOCHES EN LOS JARDINES DE ESPAÑA, HOMENAJE

Falla: El sombrero de tres picos; Noches en los jardines de España; Homenaje. Raquel Lojendio (s), Jean-Efflam Bavouzet (p) met het BBC filharmonisch orkest o.l.v. Juanjo Mena. Chandos CHAN 10694 (76’40”). 2011

Hier horen we een samenwerking van musici en technici die op voortreffelijke wijze muziek maakt en deze op even uitstekende manier vastlegt. Door heel levendig en sfeervol te musiceren, met fraaie solistische inbreng en verleidelijk orkestspel en een natuurlijk gevoel voor Spaanse (flameco) ritmen klinken de balletmuzieken hoogst verleidelijk.

Om het even of het gaat om de kostelijke deuntjes uit de ‘Pantomime’ of het spectaculaire begin van El sombrero de tres picos met zijn vlotte pauken ‘Olés’ en castagnetten, dit is muziek maken van de pakkendste soort.

In Noches en los jardines de España wordt een koelere toon aangeslagen. Bavouzet toont zich hier een haast even gedistingeerde solist als ooit De Laroccha; met zijn spel weet hij de sfeer van het werk heel goed te treffen. De begeleiding is al even sympathiek met rijpe toonkleuren en goed afgewogen dynamisch contrast. De emoties en gevoelens die de exotische tuinen wekken zijn keurig in klank omgezet.

Homenaje is een waardevolle toevoeging. Falla schreef twee van dergelijke tombeaus. Eerst in 1923 een gitaarwerk opgedragen aan Debussy en vertolkt door grootheden als Segovia, Ponce, Bream en Williams, later een orkestwerk ter nagedachtenis van Dukas in1935. Hier hebben we met laatgenoemd stuk te maken. Het krijgt eveneens een vertolking die de atmosfeer van het werk raak typeert.

Grappig is dat Chandos op CHAN 10232 al een heel mooie uitvoering van El amor brujo en De nachten (met Margaret Fingerhut) in huis heeft. Maar in dit werk wordt met de nieuwe opname de hegemonie van De Larrocha (Decca 430.703-2) bijna aangetast. Ook op haar cd staat aanvullend El amor brujo met Huguette Tourangeau en Dutoit, destijds  meesterlijk gedaan in Montréal.