CD Recensies

FALLA: AMOR BRUJO, EL; NOCHES EN LOS JARDINES DE ESPAÑA

Falla: Amor brujo, El; Noches en los jardines de España; Spaanse dans uit La vida breve. Margaret Fingerhut (p) en Sarah Walker (ms) met het Londens symfonie orkest o.l.v. Geoffrey Simon. Chandos CHAN 10232 X (56’34”). 1985

 

Het ballet in één akte El amor brujo dateert uit hetzelfde jaar als Noches en los jardines de España en beide weken zijn gedrenkt in eenzelfde zigeunersfeer. In het ballet gaat het om het beeldschone meisje Candela en haar minnaar Carmelo; ze wordt gedwarsboomd door de jaloerse geest van een vroegere minnaar (aangeduid met een fel fanfaremotief). Slechts wanneer een ander zigeunermeisje met haar charmes die geest weglokt, kunnen Candela en Carmelo van hem worden bevrijd.

In tien zeer geconcentreerde deeltjes, waarvan vier gezongen bijdragen bevatten, illustreert de componist heel beeldend deze gang van zaken. Het ballet was besteld door de zigeuner danseres en zangers Pastora Imperio die goed raad moet hebben geweten met de heel sfeervolle muziek die een echt gevoel van bovennatuurlijk gevaar schept, een stemming die culmineert in de serene, doch spookachtige Magische kring en de overbekende Rituele vuurdans. Tot de verleidelijkste fragmenten behoort de kostelijke Pantomime, een langzame tango in 7/8 maat waarmee Candela’s vriendin Lucia tenslotte de kwalijke geest vangt.

Oorspronkelijk was het werk gemaakt voor een ensemble van 8 instrumenten, maar in 1916 orkestreerde hij het voor volledig orkest en zo krijgen we het meestal te horen.

Legio opnamen vragen de aandacht. Frühbeck de Burgos (Decca 448.601-2) en Stokowski (BBC Legends BBCL 4005-2) bijvoorbeeld, maar deze van Simon is door de rest van het programma en de superieure opnamekwaliteit ook erg aantrekkelijk door de opgeroepen theatersfeer, al is Walker natuurlijk geen echte flamencozangeres.