Franck: Vioolsonate in A (bewerking voor pianotrio David Riniker); 3 Chorals (pianobewerking Kolly). Karl-Andreas Kolly (p), Simone Riniker (v) en David Riniker (vc). MDG 903-1855-6 (64’04”). 2013
Van meer dan welke andere vioolsonate ook is de sonate van Franck altijd onderwerp geweest voor instrumentale mutaties. Voor altviool met Nobuku Imai en Roger Vignoles (Chandos CHAN 8873), voor cello en piano met Mischa Maisky en Martha Argerich (EMI 763.577-2) of Alexander Kniazev en Plamena Mangova (Fuga Libera FUG 587), voor fluit en piano met Aurèle Nicolet en Boris Berman (Tudor 721) en voor klarinet en piano met Pierre Lafay en Elena Malinova (WM 230606).
Helemaal nieuw is echter de bewerking die cellist David Riniker voor pianotrio maakte om de taken nog wat verder te spreiden. Bij zo’n bekend werk is dat even wennen, maar de taakverdeling tussen beide melodie-instrumenten en de extra toegevoegde donkere cellotint werken best positief uit, zodat deze bewerking rustig aan het lijstje met geslaagden kan worden toegevoegd.
Het omgekeerde is gebeurd met de 3 orgelkoralen in de pianobewerking van Karl-Andreas Kolly die deze muziek zo fraai toegankelijk maakte voor niet-organisten en niet-orgelliefhebbers. De drie stukken komen zo dichter in de buurt van het wel oorspronkelijk voor piano geschreven Prélude, choral et fugue. Wat men eventueel mist aan kleurige orgelregisters wordt gecompenseerd door de helderder structuur en het duidelijker, eenvoudiger stemmenweefsel.
Het Zwitserse trio houdt met volle overtuiging op stijlvolle, geëngageerde manier een warm pleidooi voor deze interessante adaptaties en zou zo de luisteraars aangenaam kunnen verrassen en ook andere pianotrio’s kunnen inspireren.