Gershwin: ‘Things are looking up’, 'I can't be bothered now', 'Stiff upper lip', 'Sing of spring', The jolly tar and the milkmaid’.’A foogy day’.’Nice work if you can get it’ uit A damsel in distress; Rhapsody in blue (bew); ‘They can’t take that away from me’ uit Shall we danse; ‘Fascinating rhytm’ uit Lady be good; ‘Summertime’, ‘My man’s gone now’, ‘It ain’t necessary so’, ‘Oh, Lawd, I’m on my way’ uit Porgy and bess. Johannette Zomer (s) Michel Ponsioen (slagw), Haags saxofoonkwartet, the Gents o.l.v. Béni Csillag. Channel Classics CCS SA 33312 (56’42”). 2011
Aan arrangementen in allerlei bezettingen van songs en gedeelten uit musicals van Gershwin bestaat geen gebrek. Toch komt het als een verrassing dat Johannette Zomer, tot nu toe in haar cd repertoirekeus sterk gericht op Bach, de Engelse renaissance, de Duitse romantiek en twintigste eeuwse Franse vocale werken zich ook in de wereld van Broadway en de jazzy kant richt. Datzelfde geldt trouwens voor de mannenstemmen van The Gents die in 1999 door Peter Dijkstra werden geformeerd, maar hier de bewerkingen van Jetse Bremer met veel stijlbegrip onder Béni Csillag zingen.
Met haar heldere, lenige stem heeft Johannette Zomer geen moeite met dit materiaal en de combinatie van stem, koor(tje) en instrumentale begeleiding maakt een heel geslaagde indruk, ook opnametechnisch. Een in de jazzwereld levende zangeres had het programma mogelijk wat geschakeerder en pittiger gemaakt. Iets meer up-tempo had geen kwaad gekund.
Maar wat is hier echt idiomatisch? Moeten we terug gaan tot Billie Holiday, Ella Fitzgerald of Peggy Lee om de ware Gershwin en meer swing te horen? Deze Channel uitgave heeft een eigen bestaansrecht en er valt veel op te genieten.
Vergelijk ook maar eens met de cd Kiri sings Gershwin (EMI 747.454-2) uit 1986 waarop materiaal hoorbaar werd gemaakt dank zij het opduiken van oorspronkelijke orkestraties die werden teruggevonden in een magazijn van Warner Brothers in New Jersey.