Gombert: Motetten. ‘Veni dilecta mea’; ‘Ave mater matris Dei’; ‘Tribulatio cordis mei’; ‘Si bona suscepimus’; ‘O beata Maria’; ‘ Sancta Maria mater Dei’; ‘Sancta et immaculata’; ‘O flos campi’; ‘O Jesu Christe sovvurre’; ‘O crux, splendidior’; ‘O domina mundi’; ‘Salve regina’; ‘Ave salus mundi’; ‘Domine non secundum peccata nostra’; ‘Benedicta es caelorum regina’; ‘Emendamus in melius’; ‘Si ignoras te o pulchra’; ‘Peccata mea sicut sagittae’; ‘Descendi in hortum meum’. Beauty Farm. Fra Bernardo FB 1504211 (2 cd’s, 1u. 56’56”). 2014
Het uit contratenor Bart Uwyn, de tenoren Achim Schulz, Adriaan de Koster, Hannes Wadner en de bassen Joachim Hochbauer en Martin Vögerl bestaande ensemble Beauty Farm geeft hier op 2 cd’s een omvangrijker beeld van de rijkdom van Gomberts motetten dan het ook prijzenswaardige Brabant Ensemble onder Stephen Rice (Hyperion CDA 67614) onlangs deed.
Het programma is zo rijker en veelzijdiger en geeft zo een goed beeld van de kern van Gomberts oeuvre. Wat we weten van zijn niet bepaald makkelijke leven en de muziek die hij naliet, is dat hij bepaald geen Laetentur coeli soort componist was. De aanwezigheid van ‘Tribulatio cordis mei’ is dan ook een sprekend voorbeeld daarvan en een van de hoogtepunten van het recital. Dat verder best duistere plekjes, opvallende dissonanten en harmonische knopen bevat waardoor echter nooit de melodielijnen worden vertroebeld. Doordat we met een ensemble van ‘slechts’ 6 zangers te maken hebben, is de realisatie klein gehouden wat de heldere, eenvoudige melodievorming en de spraakverstaanbaarheid ten goede komt.
Bijna twee uur motetten van één componist is wat veel achter elkaar, maar het niveau van de verklankingen is dermate hoog dat men daardoor maar moeilijk kan ophouden met luisteren. Is er een groter compliment denkbaar?