CD Recensies

GRAZIANI: CANTATES EN MOTETTEN

Graziani: Motetten ‘O miracula’ op. 24, ‘Beati mundo corde op 20/6, ‘Quia dabit capiti meo’ op. 24 en ‘Quid est hoc’ op. 1, ‘Venite,audite’ uit Sacrae cantiones op.19/6, Adae en Filli prodigi. Naxos 8.573256 (71’21”). 2014

 

Graziani: Cantates nr. 1-12 op. 25.   Consortium Carissimi o.l.v. Garrick Comeaux. Naxos 8.573257 (71’05”). 

 

En weer leren we een niet oninteressante oude Italiaanse componist wat nader kennen hier. Bonifazio Graziani (1604-1664) was koorleider van de Jezuïtenkerk in Rome en behoorde als componist tot de Scuola romano. Net als zijn tijdgenoot Carissimi schreef hij vooral liturgische cantates voor een tot vier stemmen en motetten.

Op de eerste cd van Comeaux zijn korte fragmenten uit de oratoria Adae en Filli prodigi gecombineerd met een vijftal motetten (als cd wereldpremière)

Van de veertien cantates en motetten uit Musiche sagre e morali zijn er op de tweede cd twaalf gebundeld.

De bezongen onderwerpen variëren danig van materiaal voor de vastentijd en Kerstmis tot filosofische beschouwingen over de zin vann het leven zoals bijvoorbeeld in ‘Mal’accorto pensier (de ijdelheid van de wereld).

Duidelijk is dat de vaak nog tijdens zijn leven uitgegeven muziek van Graziani louter van vocale aard is. Na zijn dood zorgde zijn broer dat de complete werken in veertien bundels werden verzameld.

Deze muziek wordt op diverse instrumenten begeleid. Er zitten ook seculiere stukken tussen, zoals het langste werk ‘Ecco aperto l’abisso’, een dialoog voor twee sopranen en tenor die over een afgrond kijken naar mensen die zich schuldig voelen temidden van Cerberus, Pluto, slangen, draken, sfinxen, feeksen, hersenschimmen en andere demonen. Het stuk heeft natuurlijk een moraal. Dit wordt alles suggestief en wezenlijke stijlcriteria in acht nemend, dus met mooie versieringen, voorgedragen door de sopranen Bergen Baker en Heather Cogswell.

Maar misschien wel de mooiste stukken zijn het devote ‘Peccator dimmi perché’ en ‘Su lieto mio cuore’. De zangers van tonen zich heel plooibaar en gevoelig voor de tekstinhoud en de begeleidingen zijn fraai gekleurd en goed afgewerkt.