CD Recensies

GLASS: PEREFECT AMERICAN, THE

Glass: The perfect American. Christopher Purves (b,. Walt Disney), David Pittsinger (bs., Roy Disney), Donald Kassch (t., Dantine), Janis Kelly (s., Hazel Disney), Marie McLaughlin (s., Lilian Disney), Zachary James (bs., Abraham Lincoln, begrafenisondernemer), John Easterlin (t., Andy Warhol)  e.a. met Coro Intermezzo en Madrileens filharmonisch orkest o.l.v. Dennis Russell Davies. Orange Mountain Music OMM 0102 (2 cd’s, 1u. 43’26”; Opus Arte OA 1117, dvd). 2013

 

In de opera’s van Philip Glass gaat het in de regel meer om wat bepaalde mensen zijn, wat hen beweegt en motiveert dan om bredere perspectieven en handelingen. Dat was zo in Akhnaton, Columbus, Abraham Lincoln, Gallileo Galilei, Keppler en Mahatma Gandi.  Maar zelfs gemeten naar die normen, is de nieuwste opera van Glass anders

Op het eerste gezicht lijkt de tekenfilm producent en regisseur Walt Disney (1901-1966) die kinderen kennen met zijn Micky Mouse en Donald Duck een merkwaardige keuze als onderwerp voor een opera.

Maar van het boek Der König von Amerika (2001) over Disney van de Oostenrijks-Amerikaanse schrijver Peter Stephan Jungk maakte Rudy Wurlitzer een libretto voor Glass. In dat boek gaat het onder meer over geruchten rond Disney waarin wordt gesuggereerd dat hij een antisemiet zou zijn geweest en dat hij een voorstander zou zijn geweest van cryogenetica om de dood voor te blijven. Dat laatste is heel onwaarschijnlijk want daarover was midden jaren zestig vorige eeuw nog weinig bekend.

Toch blijft genoeg stof over voor een onderhoudende opera met een proloog en een dozijn taferelen. Daarin worden episodes uit het eind van Disney’s leven naar voren gehaald waarin hij nadenkt over de naderende dood, wat hij filmisch en in strips nalaat (‘kinderen weten meer van Micky dan van Jezus’), en wat zijn overwegingen zouden zijn geweest om zich tijdig te laten invriezen.

Het werk begint krachtig en is passend donker van toon, maar geleidelijk gaat de energie wat verloren. Een mooie, briljante inval horen we aan het begin van de tweede akte wanneer John Easterlin even als Andy Warhol opduikt. Een ander bijzonder moment is wanneer aan het eind van de eerste akte Zachary James als met slangen en kabels in leven gehouden Abraham Lincoln optreedt.

Christopher Purves weet heel goed het tegenstrijdige karakter van Walt Disney naar voren te brengen.

De rest van de bezetting is over de hele linie sterk en Russell Davies houdt mooi de vaart erin. Opvallend is nog wel dat het werk niet in de V.S., maar in Madrid in première ging. De uitvoering op dvd verdient de voorkeur boven die op cd.