Granados: Marcha de los vencidos; Toneelmuziek bij Torrijos; Suite sobre cantos gallegos. Madrigaalkoor met het Barcelona symfonie orkest o.l.v. Pablo González. Naxos 8.573.263 (54’47”). 2013
Granados: ‘Intermezzo’ uit Goyescas; Danza de los ojos verdes; Danza gitana; Le nit del mort; Symfonisch gedicht Dante; Gemma Coma-Alabert (ms), Jesús Álvarez Carrión (t), Lieder Càmera met het Barcelona symfonie orkest o.l.v. Pablo González. Naxos 8.573264 (56’57”). 2014
Na zich te hebben ontfermd over de intussen vrijwel compleet opgenomen pianowerken en de kamermuziek (o.a. het pianokwintet en twee pianotrio’s door het LOM trio, Naxos 8.572262) zijn nu de orkestwerken aan de beurt.
Deze nadere kennismaking loont de moeite, al hebben we niet direct met meesterwerken te maken. Er is sprake van grote verscheidenheid en een enkel werd geniet echte populariteit zoals het ‘Intermezzo’ uit Goyescas en de Andalusische dans.
ER moet zelfs nog een ongepubliceerd symfoniedeel zijn. Op ASV DCA 1110 gaf Adrian Leaper met het Gran Canaria filharmonisch orkest ook een uitvoering van het symfonisch gedicht Dante, maar het zal wel kloppen dat Naxos hier van wereldpremières op cd spreekt.
De eerste opname begint met de Mars van de overwonnenen uit 1899 als voorbode van muziek muziek bij Spaghetti Western filmmuziek. De muziek bij een toneelstuk van Fernando Periquet over een slecht afgelopen aanval van generaal Torrijos in 1831 valt in dezelfde categorie, maar heeft meer niveau, ook dankzij de teksten die het koor zingt.
Maar nog beter is de Suite over Galicische liederen uit 1899 die mooi kleurig is georkestreerd en met levendige ritmen allerlei stemmingen doorloopt.
Op de tweede cd gaat de dromerige fantasie uit La nit del mort logisch over in het begin van Dante. Het tweede deel van dit werk heet ‘Paolo e Francesca’ en is in de vorm van een lange lyrisch-dramatische concertaria.
Alle uitvoeringen klinken uitgesproken stijlvol en ze zijn goed afgewerkt en geregistreerd.