CD Recensies

GLASS: VIOOLSONATE (BEW); VIOOLCONCERT (BEW) E.A., DIKSON

Glass: Vioolsonate nr.1 (bew); ‘Morning passes’ en ‘Escape!’ uit The hours (bew); Vioolconcert (bew). Amy Dickson (sax) met resp. Catherine Milledge (p) en het Royal philharmonic orkest o.l.v. Mikel Toms. Sony 88985-41194-2 (56’33”). 2008/16

 

De tachtigste verjaardag van Philip Glass 31 januari 2017 heeft allerlei activiteiten ontketend, vanzelfsprekend ook in de muziekindustrie. Mits goed gedaan en zijn goedkeuring dragend heeft de componist niets tegen bewerkingen van eigen materiaal. Harpiste Lavinia Meijer weet daar alles van.

Uit eenzelfde vaatje tapt de Engelse saxofoniste Amy Dickson die voor een finishing touch behalve in Londen ook aan het Amsterdams Conservatorium studeerde. Een heel ondernemende dame die er niet voor terugdeinst goede eigen arrangementen te maken of dat – zoals in het geval van het Vioolconcert – over te laten aan haar man Jamie Barclay.

De uitvoering van dit alles vergt heel veel van haar techniek (circulair ademhalen moest extra aandacht krijgen bijvoorbeeld). Maar wie het resultaat hoort, mag dankbaar zijn voor haar inspirerende initiatief dat tot heel mooie resultaten leidde.

Wie het origineel van de Vioolsonate wil horen, kan bij Maria Bachmann (Orange Mountain Music OMM 7006) en Andrea Cortesi (Brilliant Classics 94814); het Vioolconcert is er onder meer van Gidon Kremer (DG 437.091-2), de complete 14-delige filmmuziek voor The hours van Michael Riesman c.s. (Nonesuch 7559-79693-2).

Eerder maakte Dickson een opname van een recital met bewerkte stukken van Fauré, Saggese, Kern, Waits, Rota, Piazzolla, Debussy, Carmichael, Walton, Warren en Chopin (Sony 88725-47957-2) en onder de titel Catch me if you can met materiaal van Williams, Kamen en Wells (Sony 888430-2720-2).

Dankbare stof voor andere jonge saxofonisten om zich nader over geschikt materiaal te oriënteren.