García: Le Cinesi. Francesca Longari (a., Lisinga), Giada Frasconi (s., Sivene), Ana Victoria Pitts (a., Tangia), Patrick Kabongo Mubenga (t., Silango) en Michele d’Elia (p). Opera di Firenze OF 016 (67’35”). 2016
De Spaanse componist Manuel García (1775-1832), voluit Manuel del Pópulo Vicente García, was vooral beroemd als een Andalusische tenor voor wie Rossini de Almaviva rol in De barbier van Sevilla schreef, maar was ook bekend als zangpedagoog.
Hij baseerde als laatste zijn opera Le Cinesi of De Chinese dames in 1830 op een gegeven van Metastasio in zijn uitwerking van een gegeven dat eerder door Caldara en Gluck was verwerkt. Hij besteedt hieraan 20 deeltjes. Het is slechts één van de meer dan vijftig werken voor het muziektheater die op zijn naam staan naast een stel – meest op teksten van Quevedo geschreven – liederen. Bizet toonde zich geïnteresseerd in zijn tonadillas.
Zie voor meer achtergronden en gegevens over Le Cinesi de recensie van Glucks werk. Het operaatje blijkt melodisch inventief te zijn en combineert Italiaanse technische eisen met Spaanse kruiden tot een persoonlijk mengsel.
Wat leuk dat men zich met een goede, geëngageerd en mooi zingende bezetting in Florence als eerste om dit werk bekommerde om zo voor een aardige cd aanwinst te zorgen.
Het is misschien nog leuk om te vermelden dat deze García de vader was van twee beroemde zangeressen: Maria Malibran en Pauline Viardot-García.