Goebaidulina: Deceitful face of hope and of despair, The; Sieben Worte. Resp. Sharon Bezaly (fl), Torleif Thedéen (vc) en Mie Miki (bayan) met het Göteborg symfonie orkest o.l.v. Mario Venzago. BIS SACD 1449 (61’19”). 2004/5
Deze cd is eerder besproken, maar het leek nuttig om de beoordeling nog eens door de tekstverwerker te halen.
Combinatie van een vroeg werk, Sieben Worte uit 1982 voor cello, bayan en orkest enigszins in navolging van Schütz’ en Haydns dito getitelde compositie uit 1982 met een laat aan Bezaly opgedragen compositie The deceitful face of hope and of despair. De titel van dit werk is ontleend aan het gedicht Ash Wednesday van Eliot. Zo vertonen beide werken een verschillende met Pasen samenhangende connectie.
In de Russisch orthodoxe kerk is het Paasfeest van minstens zo eminent belang als het Kerstfeest, Dat geldt zeker voor Goebaidulina van wie men dat met haar doorgaans woeste muzikale uitingen niet zou verwachten. In zoverre zijn dit ook twee wat atypische meditatieve composities waarin solist en orkest de rol van priester en koor in de orthodoxe eredienst lijken te vervullen.
Bezaly laat haast ongelooflijk mooi virtuoos en ontroerend fluitspel waaraan veel circulaire ademtechniek te pas komt te horen en Venzago begeleidt en steunt naar vermogen.
Sieben Worte is een enerzijds geserreerder, anderzijds ook een brozer werk. Zowel cellist Thedéen als de op een Russisch accordeon spelende Miki leveren hieraan mooie solobijdragen. van dit werk bestaan al heel wat meer andere opnamen. Te noemen zijn Boris Pergamanschikov, Elsbeth Moser met Christoph Poppen (ECM 461.987-2), Maria Kliegel met Moser en Selmeczi (Naxos 8.553557), Geringas, Moser en Venzago (Philips 434.041-2) en Georgian, Moser en Klug (Berlin Classics BC 1113-2), maar deze op Bis klinkt het beste en ligt ook in interpretatief opzicht met een neuslengte voor.
Het leek nuttig om nog eens op twee wat makkelijker verteerbare, ieder ongeveer een half uur lange werken van de Russin te attenderen.