Glinka: Bel canto russo. Valse-fantaisie in b; Kamarinskaya; Divertimento brilliante op thema’s uit Bellini’s La sonnambula in As; Gran sestetto originale in Es. Igor Uryash (p) met St. Petersburg camerata o.l.v. Saulius Sondeckis. Cugate classics CGC 031-2 (58’50”). 1995
Of dit meer dan tien jaar oude materiaal eerder al ergens anders verkrijgbaar was? Hoe dan ook, laten we er dankbaar voor zijn. Het op twee volksliederen gebaseerd Kamarinskaya uit 1848 en de op een Frans model gebaseerde Valse-fantaisie zijn redelijk bekend dankzij opnamen van Sinaisky (Chandos CHAN 9861) en Tjeknavorian (ASV DCA 1075), naar het kan nooit kwaad om opnieuw te worden geconfronteerd met vier werken va de ‘vader van de Russische muziek’.
Dat de componist in 1830 drie jaar naar Italië ging en van 1845-1847 is Spanje verbleef, liet wel degelijk sporen na in de theatrale kant van zijn muziek. De opera, bel canto componeerde hij in het Divertimento op bekende Bellini motieven, in de vorm van een pianosextet dat van evenveel belang is als het abstractere Gran sestetto.
In al deze werken blijkt hoe goed de componist wist te orkestreren. Het Russische orkest uit St. Petersburg en zijn Litouwse dirigent moeten heel vertrouwd zijn geweest en ze voeren deze ook uit met het verlangde karakter, zij voor heldere lijnen en mooie kleuren.