Giordano: Fedora. Daniele Dessi (s.,Fedora), Fabio Armiliato (t., Loris), Alfonso Antoniozzi (b.,De Sierix), Daria Kovalenko (s., Olga), Margherita Rotondi (s., Dimitri) e.a. met het Ensemble van Teatroo Carlo Felice o.l.v. Valerio Galli. Dynamic CDS 7772.02 (2 cd’s, 1u.41’19”). 2015
Als het om verismo opera’s gaat lijkt het altijd te gaan om heftige passies die zich niets van gangbare conventies aantrekken en die in alle rangen en standen voorkomen. Dus ook in adellijke kringen, zoals in het melodrama Fedora van Umberto Giordano (1867-1948) uit 1898. Een werk van hem dat minder bekend is dan Andrea Chénier en waarvan alleen de tenoraria ‘Amor ti vieta’ enige populariteit behield.
Het gaat om een spannende thriller op basis van een toneelstuk van Sardou waarin Sarah Bernardt ooi schitterde. De titelheldin heeft onschuldig bloed aan haar hanen en boet daar tenslotte voor door uit het leven te stappen.
De muziek van Fedora heeft een fijne structuur en een rijke textuur. Bovendien is het werk goed voor de betreffende stemmen geschreven. Er bestonden best wat opnamen van, eentje uit 1969 met Magda Oliviero, Mario del Monaco en Tito Gobbi (Decca 433.033-2) en een latere met Eva Marton, José Carreras en Kincses (Sony SM2K 91138) uit 1985 plus een dvd versie met Freni, Domingo en Corbelli (ArtHaus 107.143) uit 1993 plus nog een paar, zelfs teruggaand tot Tebaldi, di Stefano en Sereni (Oera d’Oro OPD 7054) uit 1961.
Gelukkig is ook Daniele Dessi goed bezit als in de titelrol als de Romanov prinses en Loris vindt een sympathieke vertolker in Fabio Armilliato. Alfonso Antoniozzi heeft wat minder te doen als de diplomaat De Sierex, doch hij geeft de rol wel karakter.
Maar uiteindelijk lijkt toch de versie met Angela Gheorghiu, Plàcido Domingo enFabio Maria Capitanucci (DG 477.8367) uit 2008 de beste keus.