Graun: ‘Sento una pena’, ‘Il mar s’inalza e freme’, ‘D’ogni aura al mornorar’ uit L’Orfeo; ‘Sforzerò l’avverso mare’ uit Ifigenia in Aulide; ‘Senza di te, mio bene’ uit Coriolano; ‘La gloria t’invita’, ‘A tanti oianti miei’ uit Armida; ‘Piangete, o mesti lumi’ uit Il Mithridate; ‘Parmi…. ah no!’ , ‘No, no, di Libia fra l’aree’ uit Silla; Sinfonia Rodelinda; ‘regina de’ Langobardi; ‘Mi paventi il figlio indegno’ uit Britannico. Julia Lezhneva (s) met Concerto Köln o.l.v. Mikhail Antonenko. Decca 483.1518 (65’06”). 2016
De Russische sopraan Julia Lezhneva die in 2010 door Marc Minkovsky werd ontdekt voor zijn opname van Rossini aria’s met het Kameroperakoor Warschau en de Sinfonia Varsova (Naïve V 5221) maakt sindsdien de ene recitalplaat na de andere en werkt mee aan volledige opera’s, zoals onlangs aan Porpora’s Germanico in Germania (Decca 483.1523).
Op deze cd richt ze haar aandacht op opera aria’s van Carl Heinrich Graun ( ). Graun, een generatie jonger dan Händel, schreef deze werken voor het hof van Frederik de Grote in Pruisen. Van de elf aria’s op deze uitgave was alleen de furieuze ‘Mi paventi’ eerder opgenomen door Ann Hallenberg (Duitse Harmonia Mundi 88875-05598-2), maar langzamer dan hier.
Knap hoe de zangeres een spervuur van keurig zuiver afgeleverde noten laat horen. De luisteraar kan deze cd om zelf op adem te komen daarom beter bij stukjes tegelijk beluisteren. Gelukkig is er ook de langzamere aria ‘Piangete’, die als mooie, lange melodielijn wordt gezongen.
Verwacht in deze korte fragmenten geen grote dieptewerking. Ook de dictie had soms wat duidelijker mogen zijn, maar heel expressief is het wel wat we uit deze opere seria te horen krijgen.