GASPARINI, F.: OPERA ARIA'S E.A., INVERNIZZI
CD Recensies - G

Gasparini, F.: ‘Se la Grecia s’armerà’ uit Astianatte; ‘Qui ti scrivo o nome amato’ uit L’oracolo del fato; ’Nell’orror della procella’ uit Ciro; ‘Par che mi nasca in seno’ uit Bajazette; ’Sinfonia’ Engelberta; ’Svena uccidi’, ‘Cor di padre’ uit Tamerlano; ‘ Qui dal porto d’oceam’ uit Santa Eufrosina; ‘D’ire armato’ uit Ambleto; ‘Se non canti più per me’ uit L’oracolo del fato; Cantate Andante, o miei sospiri; Fluitconcert; ’Non ha incendio’, ’Non vo lasciarti più’ uit Roderico; ‘Ombre care’ uit Atalia. Roberta Invernizzi (s) met Auser Musici o.l.v. Carlo Ipata. Glossa GCD 922905 (59’30”). 2016

 

Onder de naam Gasparini vinden we vijf namen in de Italiaanse muziekgeschiedenis: de castraat Michelangelo (1685-1732) en de componisten Luc’Antonio (begin zeventiende eeuw), Quirino (1721-1778), de in 1975 geboren Daniele en Francesco (1668-1727). Hier gaat het om laatstgenoemde die in Camajore werd geboren en later voornamelijk in Rome werkzaam was als kapelmeester van de San Lorenzo.

Maar van 1700 tot 1714 was hij naast Vivaldi actief in Venetië. Hij componeerde meer dan zestig opera’s, vele missen en oratoria en schreef een algemeen leerboek over de generale bas, L’armonico pratico dat de nodige keren werd herdrukt en lang in gebruik was.

Onder de titel Amori e ombre maakte La Venexiana in 1996 een opname van een aantal duetten en cantates van Gasparini (Opus 111 OPS 30-182). Andreas Scholl zong zijn cantate Destati, Lidia mia (Decca 475.7667) en sopraan Francesca Lombardi de cantate Pecorelle correte (Fra Bernardo FB 1312333).

Maar operafragmenten waren nog niet op cd en nu zijn er ineens dertien, aangevuld met een Sinfonia, een cantate en een fluitconcert.

Dat Roberta Invernizzi hier soliste is, stemt tot vreugde en dankbaarheid. Weinig anderen zullen in staat zijn de geest van de verschillende personages zo gedifferentieerd en gaaf voor te dragen. Ipate toont zich een competente begeleider. Laat Glossa de lege wijnglazen op de cover maar vullen, zodat we een toast op de zangeres kunnen uitbrengen. De muziek is hierbij typisch begin achttiende eeuws Italiaans en vlot verteerbaar.