Gounod: Liederen. Ma belle amie est morte; Prière; Medjé, chanson arabe; Le souvenir; Ce que je suis sans toi; La chanson du pêcheur; Heureux sera le jour; Tomber mes ailles!; Je ne puis espérer; O, la belle rebelle; Primavera; Quanti mai; Venise; Si vous n’ouvrez votre fenètre; Sérénade; Où voulez-vous aller?; Aubade; Le banc de pierre; Au printemps; A une jeune grecque; Maid of Athens; Good night; Sweet baby, sleep!; Départ. Tassis Christoyannis en Jeff Cohen. Aparté AP 181 (80’35”). 2017
Gekleed in chamberlook met de muts op kijkt de bebaarde Gounod de luisteraar op de cover van deze cd aan. Dat de vooral als operacomponist - Sappho, Faust, Philémon et Baucis, Mireille, Roméo et Juliette - zich ook op het gebied van het oratorium, ballet, de geestelijke muziek, het motet motet en in de liedkunst nadrukkelijk manifesteerde, is misschien minder bekend. Zijn lijst met liederen is zelfs het langst van al in zijn oeuvre.
De Griekse bariton Tassis Christoyannis, die eerder meer liederen uit het Franse liedrepertoire van Félicien David (Aparté AP 086), Edouard Lalo (Aparté AP 110), Benjamin Godard (Aparté AP 123), Camille Saint-Saëns (Aparté AP 132) en Ferdinand de la Tombelle (Aparté AP 148) opnam, ontfermt zich nu ook over 24 liederen voor mannenstem van Gounod.
Wie vertrouwd is met het liedsegment van Gounod, zal ongetwijfeld bekend zijn met het op twee cd’s samengestelde programma van Felicity Lott, Ann Murray en Graham Johnson (Hyperion CDA 66801/2). Ook Christoyannis zingt een aantal mélodies naast een paar liederen die Gounod tijdens zijn langdurige verblijf in Engeland schreef.
Charmant materiaal met de uitgelaten Sérénade als een hoogtepunt. Met zijn warme stem en goede Franse uitspraak is het een weldaad om Christoyannis ruim tachtig minuten aan te horen.