GLASS: PERFECT AMERICAN, THE

Glass: The perfect American. Christopher Purves (Walt Disney), David Pittsinger (Roy Disney), Donald Kaasch (Dantine), Janis Kelly (Hazel Disney), Marie McLaughlin (Lilian Disney) e.a. met Coro intermezzo en het Symfonie orkest Madrid o.l.v. Dennis Russell Davies. Orange Mountain Music OMM 0102 (2 cd’s, 1u. 43’26”). 2013

In de opera zie je ze vaak terugkeren als personages: toneelspelers, componisten, dichters en schilders. De operacomponist zit dicht op het artistieke vuur en weet wat zijn collega’s bezielt. Het beroemdste voorbeeld is Puccini’s La Bohème, waarin hij het Parijse kunstenaarsleven schetst. Het stormachtige leven van de Italiaanse componist Alessandro Stradella werd verklankt door Friedrich von Flotow en César Franck plus wat mindere grootheden.

Maar ook in deze tijd zie je kunstenaars als lijdend voorwerp in een opera. Van Rosa van Louis Andriessen tot The perfect American van Philip Glass over Walt Disney en zijn familie.

Het beeld van Walt Disney dat in het verhaal van Peter Stephan Jungk waarop Rudy Wurlitzer zijn libretto baseerde wordt geschetst is weinig flatteus. Het begint in zijn jeugd met herinneringen aan appeltaart en locomotieven in een stadje in Missouri, maar laat natuurlijk ook zien hoe hij succes had met zijn animatiefilms, die helaas nogal met slavenarbeid tot staand kwamen en de rol die zijn familieleden speelden in zijn leven, waarin hij op het laatst nog wat in pyama rondschuifelt. Nergens blijkt dat Disney enige magie bezat, maar dat hij niet erg artistiek was en vooral heel gierig.

Merkwaardig dat de première in Madrid plaatsvond.

Eigenlijk is de employee Dantine, mooi neergezet door Donald Kaasch, de interessantste persoon; Marie McLauglin is een frappante Lilian Disney en Janis Kelly is als intelligente verpleegster heel belangrijk. Ook de nuchtere Roy Disney van David Soar imponeert. Dennis Russell Davies zorgt met het orkest voor verscheidenheid in klank. Het is goed dt er tenminste één behoorlijke opname bestaat van deze opera.