Glass: Vioolsonate (bew.) ‘Morning passages’, ‘Escape!’ uit The hours; Vioolconcert (bew.). Amy Dickson (sax), Catherine Milledge (p) en het Royal philharmonic orkest o.l.v. Mikel Toms. Sony 88985-41194-2 (56’33”). 2008, 2016
Begin 2010 gaf Amy Dickson op een aan werken van Glass, Nyman en Tavener gewijde cd (RCA 886797-37679-2) met de bewerking door haar man Dickson al een voorproefje van wat haar Glass interpretaties zouden worden; ze wettigden de vraag of deze werken niet geschikter waren voor de sax dan voor dat strijkinstrument. Tenslotte was haar instrument met zijn fine arpeggio mogelijkheden altijd zeer en vogue bij de minimalisten, ook wanneer die zich aan normaal concertrepertoire wijdden. In het derde deel kan ze zich daaraan te buiten gaan. Een kwestie van goed circulair ademhalen. Nodig om zo perfect de anders letterlijk adembenemende eindeloze étude-achtige melodiebogen te kunnen spelen.
Ook van de beide bewerkte fragmenten uit The Hours en de Vioolsonate geeft Dickson scherp articulerend, fraai nuancerend en met vaart uitstekende vertolkingen als een caleidoscoop van kleuren die met mechanische precisie goed mengen. Haar sopraansax timbre is fluwelig. Ze demonstreert haar veelzijdigheid sterk. Van minstens zoveel belang zijn de door Catherine Milledge dwingend uitgevoerde pianopartijen.
Eigenlijk alleen in het tweede deel van de Vioolsonate is misschien toch wat meer voor de viool te zeggen. Zo is gezorgd voor een mooie verrijking van het Glass én het saxofoon repertoire.