CD Recensies

GOUNOD: TRIBUT DE ZAMORA, LE

Gounod: Le tribut de Zamora. Jennifer Holloway (ms., Hermosa), Judith van Wanroij (s., Xaïma), Edgaras Montvidas (t., Manoël), Tassis Christoyannis (b., Ben Saïd), Boris Pinkhasovich (bs., Hadjar) en Jerôme Boutillier (bs., koning van Asturië) met het Koor van de Beierse omroep en het Münchens omroeporkest o.l.v. Harvé Niquet. BR Klassik BZ 1033 (2 cd’s, 2u., 20’58”). 2018

In juni 2018 had de tweehonderdste verjaardag van Charles Gounod kunnen worden gevierd. Als mogelijk eerbetoon werd toen in München zijn laatste opera in vijf aktes Le tribut de Zamora op een libretto van Adolphe d’Ennery en Jules Brésil uitgevoerd en opgenomen.

De handeling over het verschil tussen twee culturen voert ons terug naar het Spanje uit de negende eeuw ten tijde van het kalifaat van Córdoba en gaat over het Spaanse weesmeisje Xaïma dat is voorbestemd om te trouwen met haar landgenoot Manoël maar in plaats daarvan naar Córdoba wordt gebracht das destijds het centrum was van het Moorse rijk van Al-Andalus en als slavin wordt verkocht. De Moorse strijder Ben Saïd koopt haar en daarmee wordt voldaan aan de wrede jaarlijkse plicht waarbij de Spanjaarden telkens twintig maagden moeten leveren. 

Dat zet een reeks gebeurtenissen in gang die tenslotte tot de dood van Ben Saïd leiden die wordt vermoord door de verondersteld waanzinnige Hermosa die op haar  beurt de moeder van Xaïma blijkt te zijn. Tussendoor blijkt ook nog dat Manoël de broer is van de tirannieke Moor dat hij ooit op het slagveld heeft gered.

Gelukkig is deze eerste opname meteen goed geslaagd. Met haar bekoorlijke, lichte sopraan is Judith van Wanroij een ideale, duidelijk fraserende en articulerende Xaïma. Ze is gekoppeld aan een gepassioneerd zingende Manoël van Edgaras Montvidas die hooguit iets minder klagerigs in zin stem had kunnen hebben. Ook de Griekse bariton Tassis Christoyannis als een bronzen Ben-Saïd en de Amerikaanse mezzo die als Hermosa schittert (op haar best in het volkslied Debout! Enfants d’Ibérie, zingen hun rollen voortreffelijk. Niquet zorgt voor een stevige begeleiding.

Aan het eind blijkt dat Hermosa de ware heldin is in deze opera waaruit alleen de Griekse dans tot nu toe enige bekendheid genoot. Goed dat het werk nu in zijn geheel in zo’n geslaagde opname voorhanden is.