GOEBAIDULINA: IN TEMPUS PRAESENS; GLORIOUS PERCUSSION

Goebaidulina: In tempus praesens (Vioolconcert); Glorious percussion (concert voor slagwerk en orkest). Resp. Vadim Gluzman (v) en Anders Loguin, Anders Haag, Mika Takehara, Eirik Raude, Robyn Schulkowsky (slagw) met het Luzern symfonie orkest o.l.v. Jonathan Nott. BIS CD 1752 (71’29”). 2008, 2011

Het Slagwerkconcert is een typisch twintigste eeuwse concertvorm. De combinatie van een peloton slagwerkers en een stevig orkest nodigt uit tot spectaculaire composities. Bekende percussieconcerten zijn onder meer gecomponeerd door Toru Takemitsu met From me flows what you call time, Einojuhani Rautavaara met Incantations, MacMillan met Veni, veni Emmanuel, Schwanters Slagwerkconcert en Sofia Goebaidulina’s Glorious percussion. Met haar concert uit 2008 gaat ze terug naar de oerbron van de muziek: ritme. Om een zo goed mogelijk evenwicht te houden met het slagwerkgeweld van gongs, marimba, xylofoon, klokken, woodblocks, ratel, pauken, tam tam en een verzameling Aziatische instrumenten waaronder cabaza en darabuca is het orkest fors bezet.

Eigenlijk moet men dit werk zien uitvoeren. Dat is op de website van het Berlijns filharmonisch mogelijk aan de hand van een uitvoering door Dudamel.Hij was het die het werk met het Göteborg symfonie orkest in première bracht. Maar wat Jonathan Nott hiervan maakt is zo goed dat het evenzeer respect afdwingt.

Het Vioolconcert is in feite haar tweede (na Offertorium); het ontstond in 2007 en het werd ook opgedragen aan Anne Sophie Mutter die er met het Londens symfonie orkest onder Valery Gergiev meteen een opname van maakte (DG 477.74506) in 2008. Natuurlijk vertolkte ze het prachtig, maar opvallend genoeg doet Vadim Gluzman nauwelijks voor haar onder en ‘ nog een wonder - hij wordt uitstekend begeleid door het orkest uit Luzern. Het verschil is vooral dat Mutter vrij extrovert interpreteert, terwijl Gluzman juist meer introvert is. Centraal staat in het werk de symboliek die de componiste meestal in haar werk toont: het contrast tussen licht en donker.

Er is een bijzonder moment, zo’n vijf minuten voor het einde waar bekkens, gongs en klonken voor een groots slagwerkmoment zorgen.

Zo werd dit tot een van de allerbijzonderlijkste opnam uit 2012.