GERVAIS: HYPERMNESTRE

Gervais: Hypermnestre. Katherine Watson (s., Hypermnestre), Matthias Vidal (t., Lyncée), Thomas Dolle (b., Danaus), Chantal Santon-Jeffery (s., Égyptienne, Naiade, Argienne, Bergère, Coryphée), Juliette Mars (ms.,  Isis, Matelote) e.a. met het Purcell koor en het Orfeo orkest o.l.v. György Vashegyi. Glossa 92400 (2 cd’s, 2u. 25’36”). 2018

Hypermnestra is in de Griekse mythologie de dochter van Danaus en de ‘voormoeder’ van de Danaïden. Haar vader gaf haar en de overige Danaïden de opdracht om hun echtgenoten in hun huwelijksnacht te doden. Haar 49 volbrachten dat, maar haar man Lyncée werd gespaard omdat deze beloofde haar niet te ontmaagden. Hierover werd Danaus kwaad genoeg dat hij haar voor de rechter daagde, Maar Afrodite verhinderde dit en redde zo Hypermnestra. Later doodde Lyncée Danaus uit wraak voor diens moord op 49 van zijn broers. Dat ontbond Hypermnestra van haar belofte. Het echtpaar stichtte daarna de dynastie van de Danaïden, te beginnen met hun zoon Abas. Daarvoor werden de Danaïden later gestraft in de onderwereld waar ze water moesten sjouwen dat steeds wegliep uit lekkende kannen (zeven), Maar Hypermnestra ontkwam aan dat lot en werd in het Elysium opgenomen.

De eerste die een opera aan Hypermnestra wijdde was Cavalli in 1658. Charles-Hubert Gervais (1671 - 1744) componeerde zijn ondanks veel concurrentie - met name van Rameau - vaak opgevoerde muziektragedie in 1716 en het werk moet populair zijn geweest bij Lodewijk XV. Later werd het door opera’s van tijdgenoten van zijn plaats verdrongen en geleidelijk vergeten.

Maar het is goed dat het nu weer fris en wel opduikt in een meteen mooi geslaagde uitvoering met een goede bezetting, waarin juist de hoofdrol spelers uitblinken met Katherine Watson (als Hypermnestre), Thomas Dolié (als Danaüs) en Mathias Vidal (als Lyncée). Het Orfeo orkest o.l.v. György Vashegyi begeleidt levendig fraserend, mooi dynamisch nuancerend en in stijl op deze late cd première.