Grisey: Chants pour franchir le seuil nr. 1-4. Catherine Dubosc (s) met Klangforum Wenen o.l.v. Sylvain Cambreling. Kairos KAI 012252 (41’34”).2000
In de vooral in Frankrijk tot ontwikkeling gekomen Spectrale muziek wordt de basis gevonden in een wetenschappelijke analyse van het verschijnsel geluid in de akoestiek. Dat was al in de primitieve culturen een uitgangspunt en Gérard Grisey (1946 - 1998) die bij Messiaen en Dutillex had gestudeerd was daar de exponent van. In Nederland maakte de betreurde Canadese componist Claude Vivier (1948 - 1983) er ons bekend mee.
Voor zijn quasi-dodenritueel Chants pour franchir de seuil koos Grisey in 1998 vier liederen uit: de Prélude ‘La mort de l’ange’, Interlude 1 ‘La mort de la civilisation’, Interlude 2 ‘La mort de la voix’, Faux interlude ‘la mort de l’humanité’ en Berceuse. Deze stammen uit verschillende tijden en diverse culturen. Spreuken op een Egyptische sarcofaag, een oud-Grieks gedicht van Erinna uit Telos bijvoorbeeld.
Onbewust anticipeerde hij daarmee op zijn voortijdige overlijden, wat er een extra lading aan geeft. De première van het werk, dat een uitdagende en ontroerende luisterervaring biedt, heeft hij net niet meer zelf meegemaakt.
De sopraan Catherine Dubosc en Klangforum Wien onder Sylvain Cambreling zijn uitstekend tegen hun taak opgewassen en zorgen voor een gedegen voorbereide en toegewijde interpretatie die veel luisteraars naar deze componist kan winnen.