Grieg: Ballade in g op. 24; ‘Vlinder’, ‘Vogeltje’; uit Lyrische stukken op. 43, ‘Wals’ uit Lyrische stukken op. 38; ‘Nocturne’ uit Lyrische stukken op. 54; ‘Boerenlied’, ‘Trouwdag in Troldhaugen’ uit Lyrische stukken op. 65; ‘Bruiloftsdans van de dwergen in Vossevange’, ‘Halling uit de elfenheuvel’, ‘Gangar het meisje uit Kivledal’, ‘Knut Lurasens halling nr. 2’ uit op. 72; Pianosonate nr. 1 in e op. 7; Frances-Hoad: ‘Contemplation’, Lyric piece in homage to Grieg. Ivana Gavric. Champs Hill CHRCD 067 (65’53”). 2013
Wie zelf een bezoek heeft gebracht aan het huis en de daarbij gelegen concertzaal van Grieg in het Noorse Troldhaugen en het mooie uitzicht op de fjorden, zal zich goed kunnen voorstellen hoe inspirerend dat moet zijn geweest voor een optreden van de uit Bosnië stammende Britse pianiste Ivana Gavric. Voor een finishing touch studeerde ze nog bij Stephen Kovacevich en Leif Ove Andsnes.
Voor deze cd stelde ze een persoonlijk programma met haar voorkeurswerken van de componist samen. Daaronder bevinden zich zes Lyrische stukken uit verschillende bundels, de nu eens melancholieke dan weer dreigend klinkende Ballade, de
minder bekende Pianosonate nr. 1 uit 1867 en de vier Boerendansen die de componist afleidde van melodieën voor de Hardangerviool.
Haar spel is meer dan correct, het is namelijk verbeeldingsvol, met groot inzicht en wekt inderdaad veel gevoel voor de dans, tot die van een fladderende vlinder of een sombere reus aan toe. Zo schildert ze een stel heel fraaie, typisch Noorse taferelen.
Omdat de pianiste al een poosje nauw samenwerkt met de Britse componiste Cheryl Frances-Hoad eindigt ze met een kort verdroomd, sereen naspel over Grieg van haar. Dichterlijkheid is troef in dit mooie recital.