CD Recensies

GRÉTRY: RAOUL BARBE-BLEUE

Grétry: Raoul Barbe-Bleue. Chantal Santon-Jeffery (s., Isaure), François Rougier (t., Vergy), Matthieu Lécrouart (b., Raoul), Manuel Nuñez Camelino (t., Osman), Eugénie Lefébure (ms., Jeanne) e.a. met het Orkester Nord o.l.v. Martin Wåhlberg. Aparté AP 214 (2 cd’s, 1u., 27’01”). 2018

André-Modeste Grétry schreef zijn ‘Comédie en trois actes et en prose’ Raoul Barbe-Bleue in 1789 op tekst van Michel-Jean Sedaine (die op zijn beurt teruggaat tot Perrault) en pas nu werd deze voor het eerst opgenomen. In 2018 werd deze uitvoering gegeven tijdens het Noors Muziekfestival Barokkfest bij een opreden in het Centre de musique barogue in Versailles, hoewel de opname feitelijk in Trondheim werd gemaakt

Het werk ging in 1789, een paar maanden voor de Franse Revolutie, in Versailles in première en werd daarna snel vergeten. Het begrip komedie doet wat vreemd aan als de opera blijkt te gaan over de hooghartige, wraakzuchtige aristocraat Raoul die zijn twee al te nieuwsgierige echtgenotes om het leven brengt, maar terecht aan het eind zelf in een strijd sneeft en als boontje om zijn loontje komt. 

Daarom is de bijbehorende muziek niet louter luchthartig, maar illustreert deze ook goed de dramatischer momenten en is er een typische afwisseling tussen gezongen en gesproken fragmenten. Aan suspense ontbreekt het ook niet bij alle verfijning en elegantie.

De muziek daarbij is kostelijk, ook dankzij de mooie orkestratie (met een belangrijk aandeel voor het koper) en inspireerde later ook Offenbach.

Martin Wåhlberg beschikt over een uitstekend fungerend team zangers en een lenig reagerend orkest om van deze première meteen een succes te maken.