Granados: Libro de horas nr. 1-3; Cartas de amor ‘Vales intimos’ nr. 1-4; Escenas poéticas boek I nr. 1-3 en boek II nr. 1-4; Valses poéticos nr. 1-8; Allegro de concierto op. 46; ‘Orientale’ uit Danzas españolas op. 37. Myriam Barbaux-Cohen. Ars Produktion ARS 38.288 (69’35”). 2019
De Franse pianiste maakt in haar geheel aan Granados gewijde recital een wijde boog om de Goyescas en laat ons gelukkig ook eens wat minder bekende werken van de Spanjaard horen. Met ‘Orientale’ uit de Danzas españolas komen we tenslotte wel weer in bekend vaarwater. Zo te merken liggen het Spaanse coloriet en de Latijnse kleurigheid van deze werken haar goed. Vrij logisch voor iemand die ook heel vertrouwd moet zijn met de pianowerken van Debussy en Ravel.
Op deze cd passeert de hele bandbreedte van Granados’ oeuvre, ook in emotioneel opzicht. Met veel fantasie en soms een scheut sensualiteit in de boven hun niveau uitgetilde salonstukken draagt de pianiste de meeste werken voor en in het Allegro de concierto toont ze haar virtuositeit. Hooguit was wat minder rallentando beter geweest voor El invierno - la morte del ruisenor. Verder is de vrij zinnelijke, mooi genuanceerde, betrokken, maar ook vrij tere aanpak heel bevredigend.
Curieus, dat deze werken op een Bechstein D-282 worden uitgevoerd; dat klinkt in dit geval best apart door de verzadigde warme klank. Gevoegd bij de heldere, genuanceerde aanslag van deze pianiste voldoet dat goed. Myriam Barbaux-Cohen heeft begrepen waar het bij Granados op aankomt.