GOTOVAC: DEUGNIET, DE

Gotovac: Ero s onoga svijeta: Ero the joker op. 17 (de deugniet). Valentina Fijaćo Kobić (s., Dula), Jelena Kordić (ms., Doma), Tomislav Mužek (t., Mića), Ljubomir Puśkarić (b., Sima), Ivica Čikel (bs., Marko) en Suzana Češnjoj (s., herderin) met het koor van de Kroatische omroep en het Münchens Omroeporkest o.l.v. Ivan Repušić. CPO 555.080-2 (2 cd’s, 1u., 51’11”). 2019

Deze opera in drie bedrijven van de Kroatische componist/dirigent Jakov Gotovac (1895 - 1982) die als grondlegger van de serieuze Kroatische muziek wordt beschouwd op een libretto van Milan Bregović is uit 1935 en is gebaseerd op een volksverhaal dat zich afspeelt in een stadje aan de voet van het Dinara gebergte.

Het verhaal gaat over Mića, de zoon van een rijke landeigenaar die de identiteit van Ero uit een andere wereld aanneemt om zijn bruid Dula voor zich te winnen en haar stiefmoeder Doma om te kopen en haar vader Sima gerust te stellen. Een vermomming met de beste bedoelingen, omdat hij zich ook inzet voor het belang van de boeren. Er wordt veel gedronken en gedanst en Mića is dus niet de bedrieger en oplichter voor wie hij wordt aangezien en die de stad wordt uitgejaagd. Maar Mića is zijn vervolgers steeds een stapje voor als schelm die het met succes tegen het noodlot opneemt. De lyrische en vaak geestige muziek daarbij is vol Oost-Europese en Zuidelijke folkloristische invloeden. Er zijn mooie aria’s en grote koren.

Het aardige werk is een rariteit en we mogen dankbaar dat deze concertante uitvoering met een geheel Kroatische zangersbezetting in München tot stand kwam. Er wordt charmant, maar waar nodig ook met veel temperament gezongen en Ivan Repušić houdt de vaart erin. Een betere uitvoering is niet zo snel te verwachten.