Gedizlioglu: Verbinden und abwenden. Sights of now; Mit meiner linken Hand; Verbinden und Abwenden; Kelimeler; Blick des Abwesenden. Resp. Tomoko Hemmi (p), Yukiko Sugawara (p) met het Diotima kwartet, Klanforum Wenen o.l.v. Leonard Garms, Omroeporkest Frankfurt o.l.v. Ilan Volkov, Neue Vocalsolisten Stuttgart en Tamara Stefanovich (p) met het Omroeporkest Frankfurt o.l.v. Jonathan Stockhammer. Wergo WER 6428-2 (69’25”). 2019
Na studie in Istanboel bekwaamde de in Izmir geboren Turkse componiste Zeynep Gedizlioglu (1977) zich verder in Duitsland bij Wolgang Rihm. In haar vrij caleidoscopische werken kent ze een belangrijke rol toe aan de piano. Haar muziek is rijk aan afwisseling en klinkt nu eens broos, dan weer hoekig en ruw en vervolgens uiterst expressief met blijken van virtuoze klankextase. Steeds op zoek naar het onuitsprekelijke.
In het programmaboekje wordt gesproken van: ‘shapes solidify, contours emerge, often in imperceptible variants or shifts among things already heard, only to vanish once again.’
Het effect is van een muziek die nu eens om aan te raken nabij is en dan weer een heel gedistantieerde indruk maakt, maar fascinerend is het steeds.
Aan de hand van wat kleinschaliger kamermuziek en wat grootschaliger concertante composities wordt daar hiervan als scherp getekend portret van de componiste een goed beeld geschetst.