CD Recensies

GUILLEMAIN: BRILLANCE INDÉNIABLE

Guillemain: Brillance indéniable. Vioolsonates in b op. 1/3, Es op. 1/6. c op. 1/8; Symfonie in G op. 6/1, Es op. 14/2, G op. 14/6. Alana Yousseffian  (v) met Le Bien-Aimé. Avie AV 2412 (67’11”). 2019

Achter de Frans klinkende naam Le Bien-Aimé verbergt zich een jong Amerikaans barokensemble dat zich hier ontfermt over werken van Louis Gabriel Guillemain (1705 - 1770) die in 1737 als musicien ordinaire aan het hof van Lodewijk XV en als eerste violist van de Académie de musique begon en daar snel carrière maakte. Zijn Premier livre de sonates voor viool en b.c. werd in 1734 in Dijon gepubliceerd, in 1739 volgde een tweede bundel en in 1740 kwamen de 6 Symphonies dans le goût italien voor 2 violen en b.c., tot slot gevolgd door een tweede groep van zes uit 1748. Die hang naar de Italiaanse stijl kwam omdat de componist in Turijn had gestudeerd.

Het leven liep slecht af voor Guillemain, want hij werd alcoholist en moest met sulden overladen vluchten wat tot zijn dood leidde.

Daarvan is in deze muziek niets te bespeuren en op hun debuut cd tonen Alana Yousseffian en de leden Stephen Goist (v), Matt Zucker (vc) en Michael Sponseller (kl) van Le Bien-Aimé zich geheel opgewassen tegen de eisen die aan hun virtuositeit en uitdrukkingsvermogen worden gesteld. Het interessante van deze muziek is dat ze een overbrugging van barok naar klassiek illustreert. Er wordt met veel panache in de juiste stijl gemusiceerd en dat leidt tot een feilloos resultaat.