CD Recensies

GUDNADÓTTIR: JOKER

Guðnadóttir: Joker. Watertower WTM 4039-2 (36’26”). 2019 
 
In 2019 trok de op DC Comics gebaseerde film Joker met Joaquin Phoenix, Robert de Niro, Zazie Beetz en Frances Conroy de aandacht. Bij die film schreef de inmiddels ervaren Hildur Guðnadóttir de muziek, Daaruit zijn op deze cd 17 fragmenten met titels als ‘Hoyt’s office’. ‘Defeated clown’, ‘Young Penny’, ’Hiding in the fridge’, ‘Arthur comes to Sophie’, ‘Penny taken to the hospital’, ‘Subway’, ‘Confession’ en ‘Call me joker’ bijeengebracht.
De psychologische thriller Joker van Todd Philiips is een fascinerende en verontrustende karakterstudie van Arthur Fleck, een man met psychische problemen die overdag in te huren is als clown en het ‘s avonds probeert te maken als stand-up comedian. Maar losers als hij zijn vaak zelf het mikpunt van spot. Fleck woont bij zijn moeder in huis die hij liefdevol verzorgt. Hij houdt zich met moeite staande in Gotham City, een wereldstad vol apathie, waarin mensen vooral wreed zijn tegen elkaar en de rijken zich tegoed doen ten koste van de minderbedeelden in de samenleving.
Op een avond neemt Flecks leven een dramatische wending, wat een serie escalerende gebeurtenissen tot gevolg heeft. Fleck leert hier echter door dat wanneer hij zich losrukt uit de vicieuze cirkel van zijn leven en de ketenen van de maatschappij, hij volledig zichzelf kan zijn op eigen voorwaarde. Wanneer anderen zijn voorbeeld volgen, ontaard de stad in anarchistische chaos. Stap voor stap kan de ontwikkeling van Fleck worden gevolgd/ Het harde geweld en de dubieuze handelingen van de hoofdrolspeler zorgen soms voor een naar gevoel, maar toch houdt men tot de aftiteling sympathie voor hem. Dat is voor een groot deel te danken aan het geweldige spel van Joaquin Phoenix, maar ook omdat het contrast tussen slechte rijken en zwakke arm en zo zwart/wit is afgebeeld zodat het niet moeilijk is om zijn kante te kiezen.
De film beziet ook alles vanuit Fecks standpunt en net als de joker uit The killing Joke van Alan Moore en Brian Bolland, is hij niet steeds een betrouwbare verteller. De filmmakers voeren de onderhuidse spanning vakkundig op en zorgen daarnaast voor een mooie schets van een vervallen wereldstad à la New York eind jaren zeventig, begin jaren tachtig.
Opmerkelijk is nog dat de muziek voor ‘Bathroom dance’ al klaar was en op de set werd gespeeld, terwijl de rest van de muziek nog moest worden geschreven.
Haar grote gave als betrokken componiste van filmmuziek had de IJslandse celliste en componiste Hildur Ingveldardóttir Guðnadóttir (1982) wel bewezen. Ze schreef ook de muziek bij  Sicario, day of the soldado (Varèse Sarabande 30206758481), Mary Magdalene (Milan Records 398.011-2), Saman (Touch Tone TO 96), Without sinking (Touch Tone TO 70), Leyfdu Ijósinu (Touch Tone TO 90), Second childhood (Quecksilber 12) en Chernobyl (DG 483.6363). Als celliste maakte ze de cd Mount A (Touch Tone 41).