Galynin: Scherzo voor viool en strijkorkest; Aria; Suite voor strijkorkest; Strijkkwartetten nr. 1 en 2. Anastasia Latysheva (v) met de Academie van Russische muziek o.l.v. Ivan Nikiforchin met Arina Minaeva (v) c.q. Anastasia Latysheva (v), Anastassia Bencic (va) en Anna Scherbakova (vc). Toccata Classics TOCC 0514 (65’12”).
De Russische componist Herman Galynin (1922 - 1966) was een weeskind dat de kans kreeg om in Moskou aan het Conservatorium te studeren bij Shosteakovitch en Myaskovsky. Van eerstgenoemde nam hij iets van diens sarcasme en ironie over van laatstgenoemde iets van diens gevoel voor lyrische introspectie.Voeg daar nog wat ritmische energie van Prokofiev aan toe en er ontstaat een mix met mogelijkheden. Daar kwam blijkens deze opname inderdaad wat moois en aparts uit voort. Voor zijn achttiende jaar had hij al een bescheiden lijst met werken en toen hij ongeveer zevenentwintig was is hij een poos gestopt met componeren vanwege de Zdanov terreur, maar op zijn veertigste nam hi de draad weer op. Niet voor lang want toen hij vierenveertig was maakte een hartaanval een einde aan zijn leven.
Wat hij muzikaal naliet aan met impulsieve energie geladen muziek is opmerkelijk. De werken op deze cd zijn uit resp. 1966, 1959, 1949, 1947 en 1956. Ze verraden een tomeloze, steeds jeugdige energie die zich goed thuisvoelt in diverse vormen en stijlen. Zijn muziek is lenig, steeds vol betekenis en hij liet zich niet temmen door het Sovjet regime.
Alle vertolkingen maken een geslaagde indruk. Opvallend dat zoveel dames deze voor hun rekening nemen. Verder zijn er nog een oudere opname met zijn Pianoconcert nr. 1, de Sonatetriade, het Pianotrio en nogmaals de Aria uit de Pianosuite met Dmitri Bashkitiv en Evgeni Svetlanov (Melodiya MEL CD 10.01808) en van zijn Pianowerken door Olga Solovieva (Toccata TOCC 0076).