Gueglio: Duermeyela. Mil Panaderos; Apostillas a mil Panaderos; 1901: Un oiseau 1 en 2; After L’Addio felt; Canción en duermevela. Austin Wullman (v), Lattude 49, Ben Melsky (hrp), Nuntempo ensemble. New Focus FCR 252 (42’51”). 2020
De Argentijnse componist Tomás Gueglio (met onbekende geboortedatum) leeft in Chicago en op deze eerste cd met eigen werken Duermeyela (een combinatie van de Spaanse woorden voor slapen en wakker blijven) horen we inderdaad muziek die het midden houdt tussen het toeven in dromenland en het klaarwakker zijn.
Het gaat om een stel erken uit de periode 2013 tot 2017 die ook iets van de verschillen in leefwereld tussen Buenos Aires en Chicago weerspiegelen. Het komt neer op een originele, eigen soort Enviratonal Music die met de vioolsolo Mil Panaderos begint en wordt vervolgd met een sextet voor sopraansax, klarinet, slagwerk, piano, viool en cello, gespeeld door Latitude 49. Na het minder boeiende Apostillas a mil Panaderos, is 1901: Un oiseau 1 en 2 een tweedelig stuk voor twee basfluiten.
After L’Addio felt voor harp is een herinnering aan Sciarrino’s After L’Addio a Trachis. Het laatste werk, Canción en duermevela is een gitaarkwartet met vier delen.
Het geheel wordt door violist Austin Wullman, harpist Ben Melsky en hun kompanen van Latitude 49 en het Nuntempo ensemble met veel verbeelding en een grote inzet uitgevoerd.