Goetz: Pianokwartet in E op. 6; Pianokwintet in c op. 16. Oliver Trendl (p), Marina Chiche (v), Peijun Xu (va), Niklas Schmidt (vc) en Matthias Beltinger (cb) TYXart TXA 15061 (63’4”). 2014
De in Königsberg (Kaliningrad) geboren Hermann Goetz (1840 - 1876) studeerde in Berlijn, verhuisde naar Zwitserland omdat hij aan tbc leed en overleed daaraan vier dagen voordat hij 36 werd. Hij droeg in 1867 zijn Pianokwartet op aan Brahms en met zijn lyrische eerste deel, de variatiereeks uit het tweede, het heel expressieve trio uit het derde en de zangerig finale geldt het als zijn meesterwerk op het gebied van kamermuziek. Het Pianokwintet is voor de ongewone bezetting piano, viool, altviool, cello en contrabas. Het duurt even voordat we in het eer ste deel de piano te horen krijgen, maar daarna is deze niet meer weg te denken. Wat volgt is van heel aangename aard.
Zeker voor wat vermoedelijk het werk van een gelegenheidsensembe is, vallen de vertolkingen bijzonder goed uit. Of misschien juist daardoor omdat er veel repetitietijd aan is besteed. De musici sluiten homogeen aan op elkaars spel en ze halen alles uit deze werken op het punt van expressie.
Er zijn meer opnamen van dit tweetal gecombineerde werken: Paul Marrion (cb) met het Pro rte pianokwartet (Champs Hill CHRCD 142) en Lois Landsverk (va) met het Göbel trio (CPO 999.086-2), maar deze bevalt me het best.