GRILLER: ENSEMBLE SEVENTEEN, KLARINETCONCERT E.A.

Griller: Ensemble seventeen; Klarinetconcert; Distant villages. Denis Myasninok met Musica Viva o.l.v. Alexander Walker. Toccata Classics TOCC 0424 (83’02”). 2017

Soms stuit je op een nieuwe, onbekende componistennaam. Zoals in dit geval die van Arnold Griller (1937). Dat deed een belletje rinkelen: vroeger had je het Engelse Grillerkwartet dat de Strijkkwartetten van Beethoven en Bloch opnam met primarius Sidney Griller. Is er een familieconnectie? Ja zeker, Arnold is zijn zoon. Dagelijks omringd door muziek ging hij na een goede opleiding met Milhaud als zijn belangrijkste leraar zelf componeren zonder zich te uiten in neoromantiek, minimalisme of andere stromingen, maar door zich in een eigen gekruide, soms milde dan weer dynamische stijl die altijd gewoon tonaal is. Zijn invloeden zijn talrijk en gaan van Scarlatti tot Stravinsky en moderneren als Panufnik. Maar kenmerkend zijn steed een melodische lyriek, een ritmische intensiteit, een heldere textuur en een contrapuntische complexiteit.  Gelukkig ontbreekt het hem ook niet aan originele muzikale invallen. Het lijkt of hij als kamermusicus denkt wanneer hij orkestwerken schrijft.
In Ensemble Seventeen laat hij een stel musici onderling discussiëren zonder dat eentje de overhand krijgt (alleen de cello en de hobo, klarinet en fagot vallen even op). In het Klarinetconcert is duidelijk de invloed herkenbaar van het Klarinetkwintet van Alexander Goehr. Daardoor wordt het haast een concert voor strijkers met een klarinet.
Distant villages maakt een wat minder sterke, enigszins brokkelige indruk met alleen een mooi langzaam gedeelte waarin de cello zich nog eens meldt.
De vertolkingen maken een heel gezonde indruk en er is een vervolg met Scherzoid, de Symfonie, Introduction, Cakewalk en Allegro voor piano en orkest en de Rhapsody concertante is op Toccata TOCC 0460.