GLUCK; DEMOFOONTE

Gluck: Demofoonte Wq. 3. Colin Balzer (t., Demofoonte), Ann Hallenberg (ms., Creusa), Sylvia Schwartz (s., Dircea), Aryeh Nussbaum Cohen (ct., Timante), Romina Basso (ms., Cherinto) e.a. met Il complesso barocco o.l.v. Alan Curtis. Brilliant Classics 95383 (3 cd’s, 3u., 12’17”). 2015

Na Artaserse (1741) en Demetrio (1742) behoort Demofoonte uit 1743 tot Glucks vroegste opera’s en net als dat tweetal doorstond het werk het geknaag van de tand des tijd niet. Maar nu verschijnt het werk op een libretto van Pietro Metastasio tenminste voor het eerst op cd. In dit werk is nog niets te bespeuren van de latere Weense Reformopera’s, waarin nhij afstand nam van de de traditie met zijn overbodige blijken van praal en virtuoos gedoe. Het verbaast niet dat Gluck wel twintig opera’s op tekst van Metastasio schreef.
De handeling gaat over de plicht van de heerser die jaarlijks een adellijke maagd aan de goden moet offeren. In dit geval is dat de koning van Tharcië die hierd oor in conflict met zichzelf en zijn vaderliefde komt. Na ge gebruikelijke romantische verwikkelingen zwicht hij niet voor de barbaarse offerpraktijk, maar kiest hij voor het liefdesgeluk van beide elkaar beminnende stellen.
Dat gebeurt alles met een reeks prachtige aria’s en melodieën waarin de zangers stuk voor stuk schitteren. Verder gaat het om een van de laatste projecten van de in 2015 gestorven Alan Curtis die van Glucks dramma per musica een nieuwe eigen versie samenstelde. Aan het werk ontbraken namelijk vrijwel alle secco recitatieven en die schreef hij toen maar zelf met de opera Ipermestra als voorbeeld. Gelukkig waren de aria’s, het duet aan het slot van de tweede akte en het slotkoor wel voorhanden.
Laten we dankbaar zijn voor zijn initiatief en doorzettingsvermogen en genieten van dit onbekende mooie werk.