GOLIJOV: FALLING OUT OF TIME

Golijov: Falling out of time. Silk Road ensemble. A Circle Records ICR 017 (79’46”). 2019

Aan het begin van deze eeuw werd de Argentijnse componist Osvaldo Golijov snel bekend met zijn vlot aansprekende eclectische composities als de St. Marcus Passion (DG 477.7461) en de opera Ainadamar (DG 477.6165) met hun vermenging van pop, klezmer, nieuwe tango en Sefardisch gezang waarmee hij vrijwel alle stilistische grenzen overschreed.
Daarna werd het wat stil rond hem en bleek hij niet aan afspraken voor nieuw werk te voldoen en sloeg hij afspraken af. Dat schijnt minder een kwestie van ‘composer’s block’ te zijn geweest, dan een blijk van ontevredenheid over wat hij schreef.
Maar in het najaar van 2019 meldde hij zich terug met het ‘Symfonisch gedicht voor stemmen’ dat is gebaseerd op de gelijknamige novelle van David Grossman uit 2014 over een troosteloze vader die nagenoeg gek is door het overlijden van zijn zoon en die alsnog dat kind wil zoeken. Zijn vrouw ziet vanuit een klokkentoren hoe hij in cirkels door de stad loopt terwijl andere ouders die een kind hebben verloren hem volgen op een pelgrimstocht naar het nergens.
Die novelle werd geschreven nadat Grossmans zoon zelf was gestorven terwijl hij diende in het Israëlische leger in Libanon.
Golijov vatte het relaas van Grosman samen in dertien delen en zet daarin een duidelijke route uit voor de drie zangeressen Nora Fischer, Biella da Costa en Wu Tong die de diverse figuren uit de novelle nader invullen in deze tachtig minuten durende meditatie over verlies en leed, opnieuw gevat in een amalgaam van jazz, blues en elementen Aziatische muziek door het multinationaal samengestelde Silk Road ensemble (strijkkwintet, trompet, slagwerk, gitaar, pipa, kamancheh en sheng om een rijk kleurenpatroon en contrast te bereiken. Ondanks een paar momenten van rust is de sfeer voortdurend gespannen, maar helaas ook enigszins generaliserend en diffuus. Interessant mogelijk, maar niet een van Golijovs beste composities omdat de emoties te oppervlakkig zijn.