CD Recensies

GOURZI: STRIJKKWARTET NR. 3, NY-EL, HOMMAGE À MOZART

Gourzi: Strijkkwartet nr. 3 Anájikon (De engel in de blauwe tuin); Ny-él, (twee engels in een witte tuin); Hommage à Mozart (3 dialogen voor altviool en piano). Nils Mönkemeyer (va), William Youn (piano), Minhuel kwartet en Luzern academie orkest o.l.v. Konstantina Gourzi. ECM 2545 (55’28”). 2020
 
De in 1962 geboren Griekse pianiste en componiste Konstantia Gourzi vestigde zich na haar studie in Athene en Berlijn in München waar ze naar nieuwe concepten voor de uitvoeringspraktijk zoekt en daarvoor ensembles als Attaca Berlin, het Ensemble Echo, het Ensemble Oktopus en Opus 21 Musikplus oprichtte.
Ze componeert vooral in opdracht en daar krijgen we hier een voorbeeld van in de vorm van Ny-él, een orkestwerk dat door het Luzern Festival orkest werd besteld en in 2016 voor het eerst werd uitgevoerd. Het is opgedragen aan de nagedachtenis van Claudio Abbado en Pierre Boulez die zo’n belangrijke rol speelden bij het festival.
Het verdwijnpunt van de vier korte delen die samen een verhaal vormen is  het korte verhaal ‘Dubbele engel’ van Alexander Polzin uit 2014 als eind van de reeks ‘Eviction’, ‘Exodus’ en ‘Longing’ uit de Witte tuin. 
Ook in het Strijkkwartet nr. 3 komen we de engel tegen, maar nu in de blauwe tuin. We weten alleen dat de muziek is geïnspireerd door voorwerpen van vrienden, maar niet welke. Het werk werd in 2015 voor het uit Ulrich Isfort en Annette Reisinger (v), Tony Nys (va) en Matthias Diener (vc) bestaande Minguet kwartet gemaakt. Hier kennen we de inspiratiebron wel: de bronzen sculptuur Angel I van opnieuw de Berlijnse kunstenaar Alexander Polzin. Het Minguet viertal verzorgt een gave vertolking van de drie delen ‘Blauwe roos’, ‘Blauwe vogel’ en ‘De blauwe maan’. De vier musici krijgen vrij de mogelijkheid om onbelemmerd te ‘zingen’. Van de Blauwe maan krijgen we als het ware via satellietbeelden zowel de lichte als de donkere kant ‘in beeld’. 
Hommage à Mozart, three Dialogues is gecomponeerd in opdracht van Nils Monkemeyer en William Youn. Dat gebeurt met een eigen vondst en niet met een herkenbaar citaat maar met een motief en een stel variaties. ‘ik voelde een zekere aura en liet Mozart me verder leiden’, zegt de componiste daarover. Aardig om haar daarin te volgen aan de hand van deze fijne vertolking.
Bij wie nadere belangstelling voor Gorzi is gewekt, moet zeker ook eens luisteren naar de cd ‘Music for piano and string quartet’ van haar (ECM 2309).