CD Recensies

GEDIZLIOGLU; KESIK

Gedizlioglu: Kesik. Strijkkwartet nr. 2; ‘Het mediterrane’; ‘De weg’; ‘Ungleiche Gleichungen’; ‘Dialogo a tre’; ‘Die Wand entlang’; ‘Wenn du mich hörst, klopf zweimal’; ‘Snede’. Resp. Arditti kwartet, Michael Dinnebier (v), Hendrik Vornhusen (va) en Julia Vogelsänger (p), Anton Hollich (kl), Jochen Schorer (vibrafoon), Catherina Lendle (v). Gabriele Maiguashca (vc) en Julie Vogelsänger (p); Anton Hollich (kl) en Markus Tiller (vc); Barbara Neumeier (blokfl). Michael Dartsch (v) en Lutz Gillmann (klav); Julia Vogelsänger (p); Sarah Maria Sun (s) en het Arditti kwartet en het Ensemble Modern o.l.v. Oswald Sallaberger. Col Legno WWE 1 CD 40405 (69’50”). 2012
 
De reeds besproken cd met de titel Verbinden und abwenden met werken van de Turkse Zeynep Gedizlioglu (1977) (Wergo WER 6428-2) wordt snel gevolgd door deze nieuwe met de titel ‘snee’  of ‘insnede’ met eveneens recente werken uit de periode 2005 tot 2010.
Het korte Strijkkwartet nr. 2 met de titel ‘Susma’ (zwijg niet) werd in 2007 geschreven ter herinnering aan de Armeense journalist Hrant Dink die dat jaar bij een moordaanslag omkwam. ‘Akdenizki’ (Het mediterrane) ook uit 2007 is geschreven voor Halim en voor pianotrio, ‘Yol (de weg) uit 2005 is voor klarinet, vibrafoon, viool cello en piano, ‘Ungleiche Gleichungen’ uit 2006 is voor klarinet en cello, ‘Dialogo a tre’ uit 2005 voor blokfluit, viool en klavecimbel, ‘Die Wand entlang’ uit 2008 voor piano, ‘Wenn du mich hörst, klopf zweimal’ uit 2009 voor sopraan en strijkkwartet, ‘Kesik’ (snede) uit 2010 voor 12 instrumenten.
Het klinkend resultaat betekent eenheid (het persoonlijk karakter en de stijl van de componiste) in verscheidenheid (de veelkleurigheid en de sterk wisselde sfeer van de divers bezette werken). Wie deze aanhoort, begrijpt waarom Gedizlioglu die het slot van haar opleiding in Duitsland genoot en daar woonachtig is, werd beloond met een prijs van de Siemens Stiftung.
De uitvoerenden zijn niet de geringsten met het Arditti kwartet en leden daarvan voorop zodat we ons kunnen overgeven aan vertolkingen die de muziek geheel recht doen.