CD Recensies

GRAUPNER: PARTITA'S, SOLY

Graupner: Partita’s nr. 1 in C GWV. 101, 10 in a ‘Oktober’ GWV. 118, in A GWV. 149. Geneviève Soly (kl). Analekta FL 2.3109 (72’36”).

Graupner: Partita’s nr. 2 in c GWV. 102, 8 in F GWV. 108, ‘Airs et gavottes; uit Partita nr. in d GWV. 702, ‘Menuetten nr. 1 en 2’ ‘Gavottes en rondeaus nr. 1-2’ uit Partita in G GWV. 141; ‘Aria’ in Es GWV. 136; ‘Gigue’ in C GWV. 125. Geneviève Soly. Analekta FL 2.3164 (59’26”). 2002
 
Graupner: Partita nr. in c GWV. 112 ‘Aprilis’, in F GWV. 113 ‘Maius’, in f GWV. 114 ‘Junius’, in D ‘Julius’. Geneviève Soly. Analekta FL 2.9120 (54’49”). 2008
 
Het is niet eens zo lang geleden dat de naam van Christoph Graupner (1683 - 1760) alleen bij insiders bekend was. Maar sinds het begin van deze eeuw is daar verandering in gekomen en tot degenen die daarvoor zorgden, behoort de Canadese klaveciniste Genevève Soly.
Ze richt zich met name op zijn Partita’s, die voornamelijk voor eigen gebruik werden geschreven. Hoeveel dat er in totaal zijn, heb ik niet nageteld. Maar in een dorre opsomming gaat het om de Partien auf das Clavier 1- 8 GWV. 101/8 uit 1718, de 12 maanden van het jaar GWV. 109/120, ‘Vom Winter’ GWV. 121, ‘Vom Sommer’ GWV. 123 en ‘Vom Herbst’ GWV. 124, in C GWV. 125, C GWV. 126, C GWV. 127, C GWV. 128, C GWV. 129, C GWV. 130, c GWV. 131, c GWV. 132, c GWV. 133, D GWV. 134, e GWV. 137, F GWV. 140, G GWV. 141, G GWV. 142, G GWV. 143, G GWV. 144, G GWV. 145, G GWV. 146, A GWV. 147, A GWV. 148, A GWV. 149, a GWV. 150, D GWV. 701, d GWV. 702, G GWV. 704 (fragment), a GWV. 705 (fragment), C GWV. 804. C GWV. 805, D GWV. 819, d GWV. 824, e GWV. 829, F GWV. 835, A GWV. 849, A GWV. 851 en Bes GWV. 857.
Of het de bedoeling was deze alle op te nemen, is niet duidelijk, maar ze zorgde wel voor een fijne selectie.
Het gaat om uit dansdelen bestaande Suites, die in wezen een standaard volgorde hadden van prélude. allemande, courante, sarabande en gigue, maar daar week Graupner nogal eens vanaf door er ook een menuet of gavotte en een air met variaties aan toe te voegen en het werk met een chaconne te eindigen.
Aardig dat hij ook de twaalf maanden van het jaar met een Partita bedacht. 
De stijl is gemengd Frans/Italiaans en getuigt van veel aandacht voor contrapunt, een eigenschap die hij overnam van zijn leraar Johann Kuhnau. 
Geneviève Soly toont om te beginnen haar indrukwekkende speeltechniek en weet goed raad met de diverse vormen van expressie. Gelukkig gaat ze fijnzinniger en niet zo ruw en robuust met Graupner om als Naoko Akutagawa (Naxos 8.570459). Wel voegt ze wat losse aardige lose delen toe, maar van een complete opname is het niet gekomen.