GLASS: AKHNATEN

Glass: Akhnaten. Anthony Roth Costanzo, (ct., Akhnaten), J’Nau Bridges (a., Nefertiti), Disella Laurusdóttir, (s., koningin Tye), Zachary James (spr. Amenhotep III), Richard Bernstein (bs., Aye), Aaron Blake (t., Hogepriester), Will Liverman (b., generaal Horemhab) met het Ensemble van de Metropolitan Opera New York o.l.v. Karen Kamensek. Orange Mountain Music OMM 5011 (2 cd’s, 2u. 17’40”). 2019

Er zijn maar weinig hedendaagse opera’s die zo’n aantrekkingskracht hebben als Philip Glass’ Aknaten uit 1983. De muziek nestelt zich in de oren en blijft daar lang aanwezig. De opkomst en neergang van een visionaire Egyptische farao zet zich vast in het geestesoog. Degenen die de opvoering van de Nederlandse Opera hebben meegemaakt, zullen dat beamen. Akhnaten heeft intussen een haast klassieke status.
De hier gepresenteerde opname is het resultaat van een der succesvolste operaproducties in de Met in het seizoen 2019-2020. Als ster in de titelrol van de Egyptische farao die vergeefs trachtte de maatschappij radicaal te hervormen, horen we de zeer goede countertenor Anthony Roth Costanzo die de rol volkomen beheerst en zingt met een nogal kale stem die goed de de geleidelijk   slechter wordende toestand van de hulpeloze farao in zijn oorlogvoerende land weergeeft.
J’Nau Bridges als Akhnatens vrouw Nefertiti en Disella Laurusdóttir als zijn moeder koningin Tye weven mooie melodieën met een rijke textuur die goed het groeiende ongemak rond de heersende cultus weergeven. Richard Bernstein zorgt voor een heel menselijke Aye die met beide voeten op de grond van boven-Egypte staat. De Amerikaanse Karen Kamensek (1970) maakt hier een droomdebuut aan de Met.
Ze dirigeert een voortreffelijke voorstelling waarin koor en orkest met onverflauwde energie begeleiden. Deze opera laat ons overdrachtelijk de wereld van zelfvernietiging zien waarin we helaas nu anders, maar toegespitster leven en is daarmee hoogst actueel.
De enige andere cd opname van dit werk door Dennis Russell-Davies uit Stuttgart 1984 (Sony M2K 42457) is zeker niet beter.