CD Recensies

GOEDICKE: VIOOLSONATES NR. 1 EN 2; STUKKEN VOOR VIOOL EN PIANO

Goedicke: Vioolsonates nr. 1 in A op. 10 ‘Lentesonate’, en 2 in D op. 83, Stukken voor viool en piano op. 80 nr. 1-10. Francesco Parrino en Michele Pentrella. Brilliant Classics 95973 (63’28”). 2019
 
De Russische componist Alexander Fyodorovich Goedicke (1877 - 1957) ontwikkelde zich aan het Conservatorium in Moskou eerst als pianovirtuoos voordat hij ook ging componeren. In 1900 won hij op 23-jarige leeftijd als zodanig het Anton Rubinstein concours. Compositielessen schijnt hij niet te hebben gad, maar hij ontwikkelde zich als autodidact tot een behoorlijk hoog niveau. Later werd hij zelf docent aan dat conservatorium.
De Vioolsonate nr. 1 uit 1899 kreeg de titel ‘Vesennjaja’ (Lente)  als een soort eerbetoon aan Rachmaninov en diens lied ‘Lentestromen’ op. 14/11 uit 1896 dat hij aan het begin en het einde van de sonate citeert om zo voor cyclische eenheid te zorgen.
Voor zijn Vioolsonate nr. 2 uit 1948/53 hield de componist zich braaf aan de beperkingen die het Sovjet formalisme hem oplegde en keerde hij deels terug tot Haydn en volgde bij deels Kabalevskly. De 10 ‘Stukken met gemiddelde moeilijkheidsgraad in de eerste positie’ zijn uit 1899.
Francesco Parrino en Michele Pentrella, die eerder de complete Vioolsonates van Leo Ornstein opnamen (Brilliant Classics 95079) kwijten zich ook nu weer met veel technische finesse en gevoelsmatige toewijding aan hun taak.