CD Recensies

GRÉTRY: ZÉMIRE ET AZOR

Grétry: Zémire et Azor. Martine Masquelin (s. Zémire), Gérard Garino (t., Azor), Lysiane Leonard (s., Fatmé), Emillienne Coquaz (s., Lisbé), Bruce Kelly (t., Sander), Albert Voli (t., Ali)  met het Ensemble van de Opéra royal de Wallonie o.l.v. Alan Curtis. Rodolphe RPC 32525/6 (2 cd’s, 1u., 47’11”). 1988 
 
André Grétry (1741 - 1813) schreef zijn ‘De schoonheid en het beest’ comédie-ballet mélée de chants et de danses in 4 aktes Zémire et Azor in 1771 op een libretto van Jean-François Marmontel naar het toneelstuk ‘Amour par amour’ van Nivelle de la Chaussée.
Bruce Kelly is een vrij lichte, maar flexibele en ferme Sander wat heel goed te horen is in het duet ‘Le temps est beau’. Azor, het vreesaanjagende beest, wordt met heldere, openstem gezongen door Gérard Garino; het is steeds een genoegen om naar hem te luisteren, bijvoorbeeld in ‘Ne va pas me tromper’, maar vooral in ‘Ah! Quel tourment d’être sensible’ In ‘Le soleil s’est caché dans l’onde’ krijgt zijn stem iets van staal.
Martine Masquelin is Zémire en klinkt heel verleidelijk in haar arietta ‘Rose chérie’, maar soms wordt haar stem wat scherp. De rest van de bezetting is goed op zijn taak voorbereid. ER is ook een aantal instrumentale gedeelten en een ballet van afwisselend serieuze en vrolijke aard, al bereiken deze niet het niveau van Gluck.
Over het geheel genomen is dit een zeer aanvaardbare uitvoering. Een andere aardige opname is van Edgar Doneux (EMI 769.701-2) en er is nog een historische opname van Beecham uit 1955 (Somm-Beecham 030-2).