Gluck: La rencontre imprévue of ‘Les pèlerins de la Mecque’. Lynne Dawson (s., Rezia), Catherine Dubosc (s., Dardane), Guy de Mey (t., Ali), Sophie Marin-Degor (s., Amine), Jean-Luc Viala (t., Osmin) e.a. met het Opera orkest Lyon o.l.v. John Eliot Gardiner. Erato 4509.99610 (2 cd’s, 1u., 46’45“). 1990
De opera in drie aktes La recontre imprévue of ‘Les pèlerins de la Mecque’ is een vorm van de Franse opera die bekend staat als comédie mêlée d’ariettes. De eerste opvoering van dit werk vond olaats in het Weense Burgtheater in 1764. Het libretto werd geschreven door Louis Hurtaut Dancourt naar een toneelstuk van Alain-René Lesage en Jacques-Philippe d’Orneval.
In deze ‘onverwachte ontmoeting’ val t de hoofdrol toe aan Rezia die door prins Ali in de harem van de sultan wordt bewaakt. In de aria ‘Ah! Qu’il est doux de se revoir’ valt de fraaie voordracht van Lynne Dawson op. Ze verstaat de kunst van het versieringen aanbrengen zeer goed.
Tenor Jean-Luc Viala speelt de rol van Osmin, de bediende van prins Ali. Ondanks zijn zoete stem weet hij de nodige passie te ontwikkelen in zijn aria ‘Heureux l’amant qui se depètre de Cupidon’. Ook tenor Guy de Mey maakt indruk alsPrins Ali van Balsora. Zijn lichte en levendige timbre is zeer geschikt voor de hoge tessitura uit de aria ‘Je cherirai, jusqu’au trepas l’objet céleste qui m’engage’.
Sopraan Claudine Le Coz klinkt heel enthousiast in haar rol als Balkis, zoals in ‘Venez, venez troupe brillante’. De rol van Calendar wordt vervuld door de bariton Gilles Cachemaille die met zijn mooie timbre en zijn expressieve voordracht indruk maakt in ‘D’une telle lacheté’ en de bariton Jean-Philippe Lafont zingt met dreiging in zijn stem de rol van schilder Vertigo en is heel treffend in ‘C’est un torrent impétueux’.
Met haar heldere, open stem is Cathérine Dubosc een heel aantrekkelijke Dardine en voor Sophie Marin-Degor als Amine geldt eigenlijk hetzelfde.
De sympathieke en alerte begeleiding van John Eliot Gardiner doet de rest om een succes van deze uitvoering te maken.