Grétry: La caravane du Caire. Katia Vellétaz (s., Zélime), Cyrille Dubois (t., Saint-Phar), Tassis Christoyannis (b., Florestan), Julien Véronèse, Reinoud van Mechelen (bs., Tamorin), Chantal Santon (s., Italiaanse slavin), Caroline Weynants (ms., Franse slavin) met het Kamerkoor Namen en Les agréments o.l.v. Guy van Waas. Ricercar RIC 345 (2 cd’s, 1u., 58’29“). 2013
In 1784 ging de comédie lyrique in 3 aktes La caravane du Caire van André Modeste Grétry (1741 – 1813) in première in de Académie royale de musique. Het werd een van Grétry’s populairste werken op operagebied. Dat duurde tot ver in de negentiende eeuw. Voor het libretto zorgde Ètienne Morel de Chédeville.
De handeling gaat over het typisch Oosterse verhaal van een slavin in een harem dat zo populair was aan het eind van de achttiende eeuw. In dit geval gaat het om de schone Zélime die als slavin wordt verkocht aan een pasja en die door haar geliefde Saint-Phar en de loyaliteit van een andere Fransman, Florestan, wordt bevrijd uit het seraglio.
Het werk zit vol komische situaties, tere en bravura aria’s (inclusief een pastiche van de coloratuur in Italiaanse stijl). Ook ontbreekt het niet aan aardige balletmuziek. Over deze nieuwe uitgave valt alleen maar positiefs te melden.
Mark Minkowski nam deze opera eerder op (Ricercar RIC 268, Musique de Wallonie MEW 1371) in 1990, maar Guy van Waas voegt een paar varianten toe en maakt gebruik van nader musicologisch onderzoek. Reden genoeg om de voorkeur te geven aan de nieuwe uitgave.