Goldschmidt: Celloconcert; Klarinetconcert; Vioolconcert nr. 1. Respectievelijk Yo-Yo Ma met het Montréal symfonie orkest o.l.v. Charles Dutoit, Sabine Meyer met het orkest van de Komische Opera Berlijn o.l.v. Yakov Kreizberg en Chantal Juillet met het Philharmonia orkest o.l.v. Berthold Goldschmidt. Decca 455.586-2 (67’22”). 1994/7
Berthold Goldschmidt (1903-1996) studeerde in Berlijn bij Schreker en week in 1935 naar Engeland uit waar hij zijn werk als componist en dirigent (o.a. van de Glyndebourne opera) voortzette. Veel in zijn composities herinnert aan Busoni, Weill en Shostakovitch.
Het drietal hier zo fijn bijeengebrachte concerten ging in de jaren vijftig vorige eeuw in première en raakte daarna helaas in vergetelheid; hun aanwezigheid in Decca’s reeks “Entartete Musik” is daardoor maar deels te rechtvaardigen, maar laten we blij zijn er tenminste van kennis te kunnen nemen. Dankzij enige eerdere opnamen ontkwam alleen het vioolconcert aan eliminatie op de concertprogramma’s. Er waren mooie opnamen van Milstein (Testament SBT 1047), Perlman (EMI 747.846-2), Bell (Sony 65949) en Chang (EMI 556.955-2). En nu voegt zich de Frans-Canadese Juillet bij hen. Goldschmidt was zo onder de indruk van haar vertolking dat hij het werk verlaat aan haar opdroeg en het zelf voor haar dirigeerde. Daarmee is dit in elk geval de meest authentieke versie van het werk.
Voor beide andere werken hadden nauwelijks betere vertolkers kunnen worden gevonden dan Ma en Meyer. Zo ontstond een pracht cd met ideale vertolkingen in een bijzonder mooi klankgewaad.